Gemalen koffie, vacuüm of niet

Koffie

Eerst had je het gruizige geluid van de houten koffiemolen, daarna kwam het janken van het motortje van de elektrische koffiemolen, gemengd met het razen van de steeds fijner wordende  bonen achter het doorzichtig plastic deksel. Die houten koffiemolen was er in mijn kindertijd nog wel, maar hij verloor snel terrein. De koffieboon verliet ondertussen nog altijd als boon de winkel.

Ik weet ‘t niet zeker, maar ik denk dat de koffiebranders als een van de eerste producenten zagen dat wij, grosso modo, zo min mogelijk tijd willen besteden aan het bereiden van ons eten en drinken. Zij kwamen met reeds gemalen koffie. Vacuüm verpakt, om de versheid te garanderen (gek genoeg liet de volgende stap, het elimineren van dat vermoeiende in het filter scheppen van de gemalen koffie, weer jaren op zich wachten). Jarenlang kochten we onze koffie in van die keiharde pakken van een half pond. En als er eens een zacht pak tussen stond dan kocht je dat niet, want die koffie was natuurlijk niet vers meer.

En toen kwam de Senseo en die pads werden helemaal niet vacuüm verpakt. En sindsdien, ik koop nog altijd snelfilter gemalen koffie, rukt het niet vacuüm getrokken pak koffie op. Is de manier van verpakken nu zo sterk verbeterd dat de koffie ook zonder vacuüm vers blijft? Of was dat hele vacuüm verpakken eigenlijk niet anders dan een marketing-verhaaltje?

Ps: eind jaren tachtig stonden in Hongaarse supermarkten nog elektrische koffiemolens waar je je zojuist gekochte bonen kon malen. Of we die fase in Nederland ook hebben gehad kan ik me niet herinneren. Daarvoor hield ik me toch te weinig nog bezig met boodschappen doen.

Leave a Reply

