Theo van Doesburg

Vandaag zag ik in De Lakenhal in Leiden de tentoonstelling ‘Van  Doesburg and the International Avant-Garde: constructing a World’. Een mooie gelegenheid om mijn gedachten en ideeen over De Stijl wat op te frissen. ‘t Is een mooie, veelzijdige tentoonstelling met werk van veel meer kunstenaars dan van van Doesburg alleen.

Bijzonder is het bijvoorbeeld te zien dat de compositie van een glas in lood raam als dit:

Theo_van_doesburg_leaded_glass_comp

is begonnen als een schetsmatige weergave van een straat waarover een koets op het punt staat een brug op te rijden, bij schemering (de koets bevindt zich in de linker helft van het beeld, de brug in de rechter).

Uiteindelijk bleven er toch een paar vragen over:

  • hoe was de verhouding van kunstenaars als van Doesburg tot ‘de verf’? In de volstrekt geometrische schilderijen opgebouwd uit lijnen en kleuren zie je dat de meeste vlakken vrij glad zijn aangebracht terwijl een enkel ander duidelijke penseelstreken of zelfs relief toont.
  • hoe kun je tegelijkertijd een belangrijk propagandist van De Stijl zijn en op toernee gaan met Dada, dat naar ik dacht toch veel minder bestaat bij wetten en regels?
  • als in de tweede helft van de jaren twintig een kunstenaar een werk als dit maakt:Stijl_de_8_schilderij_rood_geel_bla

is dat dan te beschouwen als werk dat ontstaan is vanuit eigenheid, is of er toch eerder sprake van epigonisme?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s