Geen water

Waterkraan_2

Toen ik vanmorgen om half acht de kraan open draaide om de ketel te vullen kwam er niets uit. Een mevrouw van het waterleidingbedrijf vertelde mij even later dat de hele stad en nog wat aanpalende dorpen het zonder water moesten doen. Uiteindelijk wist ik toch nog anderhalve centimeter water in een steelpannetje aan het stokkende leidingnet te ontfutselen, wat mij zo vroeg op de dag met een dilemma opzadelde: wat te doen met dat beetje water? Tanden poetsen, in ieder geval mijn gezicht maar ‘wassen’, of er toch maar een beetje thee van zetten?

Ongewassen haastte ik mij naar de supermarkt, in een poging mijn keuzemogelijheden wat te verruimen. Onderweg vroeg ik mij af wat ik zou doen: zo veel mogelijk water inslaan, om mij in te dekken tegen langdurig haperen van de watertoevoer, of mij beperken tot slechts enkele liters, rekening houdend met alle anderen die nog water zouden willen bemachtigen?

Het water was al op, de laatste liters stonden in de ongewoon lange rij voor de kassa. Verschillende mensen hadden mijn dilemma op verschillende wijze opgelost, zag ik. De een ging met veel water naar huis, de ander met enkele flessen of pakken. Ik kocht een paar flesjes ijskoffie (macchiato), want zonder koffie wordt zo’n dag zonder water natuurlijk zeker niks.

Hij duurde alles bij elkaar niet lang, deze watervrije periode, tegen koffietijd was het lek gedicht. Toch was het interessant eens mee te ondervinden hoe schaarste aan iets dat zo alledaags lijkt, je meteen voor vragen stelt waarvan het beantwoorden toch enig inzicht geeft in het gedrag van mensen in extremere situaties dan waaraan wij gewend zijn.   

One thought on “Geen water

  1. Ow ja, dat klopt helemaal. Opeens waan je je bijna met voedselbonnen in een Russische supermarkt. Bizar. Je had natuurlijk nog een spoelbak vol water in je toilet zitten… maar om daar nu koffie van te zetten? Dat voelt toch wat raar.🙂

    Like

Leave a Reply

