Veertien staatsgrepen op een rij

Overthrow_cover_2 Voormalig correspondent van The New York Times Stephen Kinzer onderzocht de motivatie van Amerikaanse regeringen die in de afgelopen eeuw staatsgrepen in het buitenland hebben ondersteund of zelfs op touw gezet. Dat zijn er 14, in achtereenvolgens  Hawaii, Cuba, Costa Rica, de Filipijnen, Nicaragua, Honduras, Iran, Guatemala, Zuid Vietnam, Chili, Granada, Panama, Afghanistan en Irak. In zijn boek ‘Overthrow‘ beschrijft hij het proces in drie fasen dat hierbij vaak te onderkennen is:

  1. Een Amerikaans bedrijf krijgt te maken met een bedreiging van haar winsten door een buitenlandse regering die eist dat het bedrijf meer belasting betaalt, het arbeidsrecht naleeft of milieuwetgeving respecteert. Soms gaat het om dreigende nationalisatie door de buitenlandse regering van (delen van het) het bedrijf.
  2. Het bedrijf beklaagt zicht bij Amerikaans politici over deze inmenging in de bedrijfsvoering. De politici transformeren de klacht van een economische naar een politieke of geostrategische: een regime dat een Amerikaans bedrijf in de weg zit of wil nationaliseren moet wel anti-Amerikaans zijn en waarschijnlijk het instrument van een derde macht die de Verenigde Staten wil ondermijnen. Ingrijpen is noodzakelijk.
  3. De noodzaak tot ingrijpen moet aan het publiek worden verkocht en daartoe vindt een derde transformatie plaats. Het ingrijpen wordt gepresenteerd als een actie ter bevrijding van een onderdrukt volk van wat wel een dictatoriaal regime moet zijn, want welk ander soort regime zou een Amerikaans bedrijf nu in de weg willen zitten?

De ‘regime changes’ die op deze manier tot stand zijn gebracht hebben herhaaldelijk geleid tot het ontstaan van regeringen die werkelijk sterk anti- VS waren. Dat deze les tot nu toe nooit getrokken is heeft weer te maken met het hardnekkige geloof in de VS dat de natuurlijke staat van organisatie voor alle volkeren gelijk is aan die in de VS.  Het omverwerpen van een bestaande regering zal dus vanzelf de weg vrijmaken voor een keuze te leven volgens the American way.

Interview met Stephen Kinzer

4 thoughts on “Veertien staatsgrepen op een rij

  1. Jaaaaaaaaaaaaaa, ik vroeg me al af wat dat voor mysterieus boekje was, waar je het op mijn log over had. Geweldig! Ik wil ook! Waar heb je het uit kunnen halen? Wat een toeval moet dat geweest zijn, denk ik. Mooie en leuke insteek, dat verhaal. *leest met grote glimlach* Ik geniet, of ik het nu ben of niet.😉🙂

    Like

  2. ‘t Spijt me, meer woorden heeft dit tragisch verhaal niet. “‘k Ben het niet!” zoo snikt ze ‘t uit. En daarmee moest ik het als kleine jongen doen. ‘t Is toch ook geen wonder dat die woorden al die jaren in mijn hoofd bleven rondzingen…
    Ik vond het boekje, het telt nog zes pagina’s, vrij eenvoudig via Boekhandeltjes.nl (of zoiets) en het kostte maar een paar euro.

    Like

Leave a Reply

