Wat zit er in…guacamole?

AvocadoPlotseling bedacht ik dat bij de avondmaaltijd Guacamole een mooie aanvulling zou zijn. En om guacamole te maken moet je een of meer avocado’s hebben; die zijn immers het belangrijkste ingredixc3xabnt  van deze Mexicaanse saus.
Bij de supermarkt lag weliswaar een dozijn avocado’s op mij te wachten, maar die waren stuk voor stuk kogelhard, zoals dat vroeger door de groenteman als aanbeveling over zijn spruiten werd gezegd. En van een kogelharde avocado maak je geen eetbare guacamole.

In het schap met Mexicaanse produkten vond ik blikjes Guacamole Dip van Santa Maria. New Recipe stond er ook nog op, en ik liet mij overhalen.

Een beetje zout, maar voor noodgevallen best te gebruiken, zo proefde ik. En natuurlijk vroeg ik mij af hoe ze hun avocado-dip dan maken; wat zit daar dan in?

  • water
  • ui
  • tomaat
  • zonnebloemolie
  • paprika
  • gemodificeerd zetmeel (tapioca)
  • weiprotexc3xafne
  • avocado (1,5%)
  • zout (1,5%)
  • jalapeno
  • suiker
  • knoflook
  • zuur (melkzuur,citroenzuur)
  • zuurteregelaar (E575)
  • smaakstoffen (o.a. avocado, limoen)
  • smaakversterker (E621)
  • kruiden
  • maltodextrine
  • verdikkingsmiddel (E415)
  • antioxidant (E338)
  • emulgatoren (E450A, E472)
  • kleurstof (E141, E100)

Geen kinderachtige lijst waarbij natuurlijk vooral opvalt dat Santa Maria erin slaagt een avocadosaus te maken waarin zich nauwelijks avocado bevindt! Maar anderhalf procent van het volume wordt in beslag genomen door het hoofdingredixc3xabnt, net zoveel als door het zout!
Knap is het, dat wel, maar guacamole is het toch niet.

One thought on “Wat zit er in…guacamole?

  1. Als ik dan ook zelf mag kiezen wat ik wil zien, zoals ik ook zelf mijn zogenoemde snacks uitkies, dan heb ik er minder problemen mee. Maar dan nog is het overdadig, en zelf vervuilend voor het oog, als je het mij vraagt. Ach. Die goeie ouwe tijd. *zucht melancholiek*šŸ˜‰

    Like

Leave a Reply

