Act of Faith

Vanmiddag zag ik de tentoonstelling Act of Faith, de Noorderlicht editie rond het thema ‘geloof en conflict, extase en exces’. De ingredienten ‘conflict’ en ‘exces’ overheersen in het totaalbeeld, in ieder geval in de indruk die de tentoonstelling bij mij achterliet.

Religie, geloof, is, naast patriottisme, de krachtigste bindende factor tussen mensen. Geloof verbindt het individu niet alleen met de god of de goden, het zorgt daarbij voor een haast even sterke band tussen de gelovigen onderling. Zij verenigen zich rond de Waarheid en vormen zo een gemeenschap die zich onderscheidt van de anderen, zij die de Waarheid niet (er)kennen.

Nu zou je verwachten dat leven volgens de Waarheid een groot gevoel van zekerheid moet geven. Wie meent de juiste weg te bewandelen zou uit die wetenschap toch een hoge mate van vertrouwen moeten kunnen putten, en daarmee tot het nodige mededogen met hen die een alternatieve juiste weg gevonden menen te hebben. Het merkwaardige is dat het tegendeel waar lijkt. Niet alleen binnen de eigen geloofsgroep gaat afwijken vaak gepaard met uitstoting, verminking of zelfs dood. Ook tussen geloofsgroepen kan het conflict bijzonder wrede vormen aannemen.

De tentoonstelling laat dit allemaal op veel verschillende manieren zien: het samenkomen, het een worden voor god en ook het geweld, voorgenomen of uitgevoerd, ten opzichte van hen die afwijken van de voorgeschreven weg. Zo ontstaat een tamelijk ontluisterend beeld van …

En dat is waar deze verzameling beelden, waarschijnlijk onbedoeld, bijna misleidt. In de gegeven context wordt al dat geweld herleidt tot religie. Na het aanschouwen van al dat geweld kom je gemakkelijk tot de verzuchting dat de wereld beter af zou zijn zonder geloof. Ik vraag me af of dat zo is. Ook zonder religieuze inspiratie zijn mensen in staat gebleken tot extreme geweldadigheid jegens mensen van een andere groep. Geloof is eerder het wapen dan dat het de moordenaar is. Dat zijn wij namelijk zelf.

Ingar_krauss_non_in_archangelsk

4 thoughts on “Act of Faith

  1. Zo lang het dit weer blijft vind ik het niet zo erg dat het herfst is… hoewel de zon wel heel snel weg is uit mijn achtertuin. Maar dan verkas ik gewoon naar het park, met mijn boekje🙂

    Like

  2. Helemaal eens met je laatste twee zinnen. Ook vraag ik me af waarom die tentoonstelling eigenlijk nu gehouden wordt? In deze tijd van enerzijds terroristische aanvallen en de vrees voor extremisten, en anderzijds de tendens dat er steeds minder gelovigen zijn. Is dat om die laatste groep te sterken in hun overtuiging? Of een schamele poging om aan te tonen dat niet alleen bij de islam maar ook bij andere geloven stouterikken zitten?

    Like

  3. Hoewel Nederland ontkerkt, is ‘geloof’ natuurlijk toch een thema dat prominent aanwezig is. Het is dan ook niet vreemd dat als thema voor Noorderlicht te kiezen. Ik denk niet dat de samensteller(s) er misleidende bedoelingen mee hebben (en wat dat betreft is mijn gebruik van het woord ‘misleidend’ enigszins misleidend). Ik ben alleen een beetje bevreesd voor des mensen neigen de kortste weg naar bevestiging van stellige overtuigingen te nemen…

    Like

  4. Daar kun je toch niets aan doen. Mensen doen en denken wat ze zelf willen, en als ze op zoek zijn naar de makkelijkste weg, dan zullen ze hem vinden ook. Zolang jij er bent om dingen te nuanceren is er in ieder geval nog hoop voor mensen die wel willen nadenken.🙂

    “…en wat dat betreft is mijn gebruik van het woord ‘misleidend’ enigszins misleidend.” -> Ghahahahaa.😛

    Like

Leave a Reply

