Mjn Albatros

Ergens in de eerste helft van de jaren tachtig (we spreken over de vorige eeuw) ging ik samenwonen met Doreen. Wij kochten natuurlijk een wasmachine. Een Zanussi Albatros. En sedert die dag waren wij onafscheidelijk, de Albatros en ik. Ruim twintig jaar deed hij de was voor mij.

Natuurlijk kon hij de veranderde opvattingen over de verhouding tussen ‘de was’ en het milieu niet bijbenen. Maar ik klopte hem bemoedigend op zijn bovenblad toen ik W hoorde klagen dat haar nieuwe machine zo weinig water gebruikt dat het waspoeder niet eens de kans krijg op te lossen. En dat het centrifugeren niet met 1200 toeren per minuut ging, daarover maken wij ons helemaal niet druk. Aan de lijn droogt de was immers toch wel.

Maar afgelopen maandag is er iets gebroken. Toen ik de was schoon en wel uit de trommel wilde halen merkte ik dat de trommel helemaal niet gedraaid had. De was was nat, maar slechts doordat verschillende keren nieuw water was ingenomen en weer uitgepompt. Waarschijnlijk is zijn V-snaar gebroken.

Zal dit het einde betekenen voor mijn Albatros?

15 thoughts on “Mjn Albatros

  1. Wist niet – wie wel? – dat je boekenkast was gesneuveld, maar je hebt je wel gewapend tegen een herhaling. Het lijkt me toch wel zeer handig als je in elk geval onderscheid maakt tussen fictie en non-fictie, anders kun je er nu net zo goed alles lukraak inzetten. Ik zou de verzamelbundels aan het begin- of eindpunt van de literatuur zetten (niet alles per se van tot z, maar wel de auteurs bij elkaar. Bij non-fictiew heb ik de vakgebieden bij elkaar.
    Eenmaal heb ik de literatuur eens een poos geordend naar de kleur van de band, dat oogde wel apart, maar je vond je schrijvers niet meer terug.

    Like

  2. Kijk, daar is een misverstand. De boekenkasten zijn geenszins gesneuveld, zij waren slechts overbevolkt. Een enkel boek pleitte zelfs al voor een streng toelatingsbeleid, terwijl ik nog niet eens last heb van illegalen, laat staan boekensmokkelaars…

    Ikvermoed dat het wordt: alles op alfabetische volgorde (schrijversnaam), en verzamelbundels en kinderboeken apart.

    Like

  3. Mocht die aanpak niet werken, dan kun je nog altijd mijn manier proberen:
    Gewoon lukraak in de kast stampen. Ik leen ze zo vaak uit en lees zelf zoveel door en achter elkaar dat ik toch geen orde kan houden. Meestal herken ik de boeken toch aan de kaftkleur en lay-out en weet ik niet eens de schrijver altijd te noemen maar wel het verhaal, dat ik dan heel enthousiast aan deze of gene aanprijs en in de rommelige kast feilloos eruit weet te pikken na een half uur zoeken, terwijl ik me ondertussen hardop afvraag of ik hem niet al aan iemand anders uitgeleend had… Hmm. Bij nader inzien moet je deze tactiek wellicht als laatste strohalm gebruiken.😉😛

    Like

  4. @Wenz: ik dacht dat ‘de laatste strohalm’ zoiets betekende als ‘iets dat je kan redden wanneer redding niet meer mogelijk lijkt’. Met jouw strohalm had ik net zo goed helemaal geen boekenkast kunnen kopen!😉

    Like

  5. Wat dacht je van sorteren per groep? Boeken over de aarde en landen en de reisgidsen apart, encyclopedieën en woordenboeken apart, de literaire leesboeken apart, boeken over geschiedenis apart… En vervolgens alles per groep alfabetisch gesorteerd.

    Je bent er even mee bezig, maar dan heb je wat ook : )

    Like

  6. Hee! Het zijn boeken, ze staan in een boekenkast. Dus hoe dan ook een opberg/uitstalplaats voor je boeken, dus altijd hoe dan ook een strohalm. Nu ja.
    Ok, Ik geef het toe. Er schort het een en ander aan mijn methode.😉😛

    Like

  7. Ach, er was web-logger die elk half jaar zijn boeken een verdieping(met treden dus hé, geen plank) naar boven of naar beneden verplaatste.
    dan valt dit nog reuze mee.

    Like

  8. Oeioei, been there, had that. Als hij zijn ronde weigert te maken kun je veelal de begrafenis vast gaan regelen. Repareren kost bijna evenveel als een nieuwe wasmachine, aangezien zijn meest vitale onderdeel het af laat weten.😦 Succes hoor! Albatros is overigens wel een geweldige naam.😀

    Like

Leave a Reply

