Die gitarist!

In de  kleine zaal zou een vijftal muzikanten muziek van Federico Mompou ten gehore brengen. En wij waren erbij.
Eerst was er een aantal liederen, gezongen door Irene Maessen, begeleid door de Marcel Worms. Wanneer liederen je toch niet zo heel erg liggen, wat voor mij geldt, zijn het de meer melancholieke exemplaren die weten te bekoren. Combat dei Somni bijvoorbeeld (luister op de website van de Oosterpoort).

En na de liederen kwam de gitarist. Een tengere man van gemiddelde lengte, gekleed in een kleurig, wijd vallend overhemd dat over zijn broek hing. De gitaar, die op een niet kenner als ik een goedkope indruk maakte, droeg hij nonchalant onder zijn linker arm. Hij heeft kleine voeten, viel mij op toen hij eenmaal zat. Toen had zich de spanning al in mij genesteld.

Nog voor hij een noot gespeeld had, had de angst dat hij een fout zou maken mij te pakken. Nu kan een muzikant een foutje maken,  en dat is ook helemaal niet erg, maar in dit geval merkte ik al snel dat een onaangename spanning zich in mijn lichaam genesteld had. Hier zou het niet om een foutje gaan; ik vreesde ieder moment een kapitaal mislukken te zullen aanschouwen. Na het eerste stuk besloot ik verder met gesloten ogen te luisteren. Ik dacht dat het vooral iets in het voorkomen van de gitarist was dat die onheilspellende sfeer opriep. Het was mooie muziek, maar het beld van de speler kon ik er toch niet meer helemaal voor weg krijgen.

En het merkwaardige was dat W precies dezelfde ervaring gehad bleek te hebben.

Hier speelt Stephen Hough ‘Secreto’.

Na de pauze werd het heel mooi, met werken voor piano, viool en cello.

Donderdag 5 apr    Groningen, Oosterpoort.

Muziek van Federico Mompou t.g.v. diens 20ste sterfdag
met

  • Marcel Worms – piano
  • IreneMaessen – sopraan
  • Marijke van Kooten – viool
  • Larissa Groeneveld -cello
  • Martin Kaay – gitaar

‘Altitud’ voor viool en piano
‘El Pont’voor cello en piano
‘Evocation’ voor pianotrio
‘Suite compostelano’voor gitaar
Liederen en werk voor pianosolo

Meer Mompou:

Zaterdag 28 apr    Amsterdam, Bethanixc3xabnklooster
Maandag 07 mei    Utrecht, Vredenburg
Woensdag 06 jun    Utrecht, Instituto Cervantes
Zondag 30 sep    Hengelo, Waterstaatskerk

9 thoughts on “Die gitarist!

  1. Weet je, daar had ik helemaal niet meer bij stilgestaan. Scherp. Ik had er ook van gehoord, die extra milieuheffing. Maar ik denk dat het bij mij ook werd overstemd door de vreugde van lagere vliegprijzen. Naar San Francisco gaan kan een paar honderd euro goedkoper worden. En ik wil zooo graag weer!

    Like

  2. Nu ja, het is ondoorzichtig wat wel en niet meer mag en of de heffing ook wordt aangewend voor effectieve maatregelen, zonder de nevenwerking dat het aantal vluchten zal verminderen want dat is een illusie. (Prachtig motto van Pessoa.)(Ken je Braziliaanse Brieven van August Willemsen?)

    Like

  3. “Vogelaar prijst bewoners Ondiep, en mijn eerste gedachte was: hebben die tijdens al die toestanden dan ook nog iets voor de vogels gedaan?” -> Hahahahaahaha.😀

    Like

  4. Diepe bewondering voor de man achter de piano. Gisteren nog probeerde ik fur Elise te spelen toen we wachtten op het avondeten. Ik was het verleerd. Het was minstens zes jaar geleden dat ik dat nog moeiteloos uit de toetsen sloeg.

    Ik kan het me wel voorstellen, dat ongemak. Misschien was het nog niet eens zijn kleding. Misschien was het ook wel de manier waarop hij zat, waarop hij (misschien wel niet) het publiek in keek. Dan word je toch bang voor plaatsvervangende schaamte.

    Eigenlijk zou ik dat ook op moeten nemen in mijn sightseetour, een concert.

    Like

Leave a Reply

