Hou van ons, of vertrek!

"Het is niet normaal dat mensen meer dan xc3xa9xc3xa9n nationaliteit hebben. Als je in Nederland leeft, maar niet voor de Nederlandse nationaliteit kiest, moet je overwegen terug te gaan.xe2x80x9d Aldus Henk Kamp, tweede kamerlid voor de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie.

Tien jaar geleden ging ik met W naar Den Haag. Haar ex is Australier en voor hun dochter haalden wij een Australisch paspoort bij de ambassade van dat land. Dochterlief heeft ook een Nederlands paspoort. Zij is echter geen moslima en er was en is dus niemand die ooit bedenkingen heeft geuit over die dubbele nationaliteit.

Inmiddels heeft Angst zich in Nederland als raadgever gemeld. Wij zijn immers slachtoffer van een tsunami! Zij zijn niet als wij en, urgenter vraag: zullen zij als het moment daar is zich niet tegen ons keren en een vijfde kolonne van het extremisme blijken te zijn? Wij willen, nee: eisen duidelijkheid. Hou je van ons, of hou je van hun?

Hoe verging het Koning Lear ook weer?
Oud geworden zou hij zijn koninkrijk in drie gelijke delen verdelen onder zijn drie dochters, echter niet nadat zij hem hun liefde hadden verklaard. Na de gloedvolle woorden van haar zusters Goneril (Sir, meer hou ik van u dan woorden reiken…) en Regan (… en kan alleen maar in uw hoogheids liefde gelukkig zijn) richt Koning Lear zich tot Cordelia:

… Nu, onze weelde,
Hoe pril en klein ook; om wier jonge liefde
Zich melk en wijn – Bourgondie en Frankrijk –
Zo inspannen; wat, om een rijker derde
Te winnen dan je zusters, zeg je? Spreek.

Cordelia
Niets, mylord.

Lear
Niets?

Cordelia
Niets.

Lear
Uit niets kan niets ontstaan: spreek nog een keer.

Cordelia
Onzalige die ik ben, optillen kan ik
Mijn hart niet tot mijn mond: ik heb uwe hoogheid lief
Zoals mijn plicht betaamt; niet meer, niet minder.

Lear
Wat, wat, Cordelia! Iets betere woorden, toe –
Of je bederft je kansen.

Cordelia
Goede lord,
U schiep me, bracht me groot, beminde me: ik
Vergoed die daden naar hun juiste waarde,
Volg u, bemin u en vereer u zeer.
Waarom hebben mijn zusters mannen, als ze
Van u alleen zeggen te houden? Als ik trouw,
Neemt hopelijk de man die ik mijn hand schenk
Mijn liefde half mee, mijn halve plicht en zorg:
Zeker, nooit zal ik trouwen als mijn zusters,
om slechts te houden van mijn vader.

Lear
Maar ook je hart zegt dat?

Cordelia
Jawel, mylord.

Lear
Zo jong, en zo gevoelloos?

Cordelia
Zo jong, mylord, en waar.

Hadden de heer Kamp, mevrouw Verdonk en ook de heer Wilders Shakespeare gelezen, dan zouden ook zij weten dat liefde noch loyaliteit te vinden zijn in vleiende woorden en grote gebaren.

One thought on “Hou van ons, of vertrek!

  1. Mooi!🙂 En heel waar.

    Laatst hoorde ik een reclame over een of ander project dat integratie bevorderde, een vrouw beschrijft wat ze allemaal doen om dit te realiseren en zegt helemaal aan het eind: “Dat levert een hoop op, zowel voor hen als voor ons.” Hahahaha, erg toch? De integratie willen bevorderen maar wel vooral van een ‘hen’ en een ‘ons’ blijven spreken…

    Like

Leave a Reply

