Weggooien

In weggooien ben ik niet zo goed. Dingen die het nog doen, die niet kapot zijn, maar die ik niet meer nodig heb, ik kan er meestal niet goed vanaf komen. En daarom bewaar ik ze dan maar, hopend op een toekomstige bestemming. Gelukkig hoort bij mijn flat een vrij grote kelder.

Zo zat ik in mijn maag met alle koppelstukken, snoeren en kabels die ik overhield aan mijn overstap van telefoon- naar kabelinternet. Veel uit de installatiedoos zit nog in ongeschonden plastic. Totdat ik deze week een losliggende telefoonkabel terugbracht naar de ICT-ers op de eerste verdieping en plotseling bedacht dat ze mijn snoeren etc. wellicht ook wel zouden willen hebben.

Het allermoeilijkst is echter het weggooien van boeken. Want een boek mag nu eenmaal nooit weggegooid worden. Toch liet ik vorige week een doos in de papiercontainer verdwijnen waarin zich zeker twaalf boeken bevonden. Ik vond die doos onder mijn bed, daar weggeschoven nadat ik de studie waar de boeken toe behoorden smadelijk had afgebroken. Ongeschonden boeken waren het, nog als nieuw, maar studieboeken waarmee ik niets meer te maken wil hebben, en ook al weer twee jaar oud. Alleen het boek Basiskennis statistiek werd gespaard; ik gaf in mijn eerste POP immers aan dat ik mij in die richting enigszins wil ontwikkelen.
Binnenkort worden mijn uitpuilende boekenkasten vervangen. Dan gaan er vast een paar boeken door mijn handen waarvan ik niet wist dat ik ze had en en wel weet dat ik ze nooit meer in zal kijken. Maar weggooien zal ik ze desondanks niet. Denk ik.

4 thoughts on “Weggooien

  1. Haha, nee, bij mij lukt dat ook nooit. Zelfs niet met slechte zooi. Wat is dat toch voor een afwijking? Mijn kamer puilt uit. Ik loop al maanden met plannen om een en ander uit te zoeken en iets naar mijn ander huis in de stad te doen (waar ik de hele dag zit in verband met mijn werk). Maar het komt er niet van omdat ik hier in huis dan wel eens mis zou kunnen grijpen. Zucht….
    En andere dingen dan boeken? Die verdwijnen met alle gemak in de container, ja.

    Like

  2. Dae toch! Je breekt mijn hart.
    Boeken gooi je niet weg, die breng je naar een kringloopwinkel of een tweedehands boekhandeltje. En trouwens, al die eventuele andere dingen die het nog doen maar niet gebruikt worden breng je toch zeker ook naar een kringloopwinkel wanneer mensen in je omgeving er niets mee kunnen?

    Like

  3. @Wenz: dat heb je met weifelachtige types; eerst bewaren de spulletjes te lang en dan schieten ze ineens door in overdreven daadkracht… en breken en passant ook nog een hart…

    Like

Leave a Reply

