Dinsdag 6 februari

O die warme februari-morgen. De ongunstige Zuider kwam
en riep in ons herinneringen op aan onze dwaze schooiers-
tijd, onze jonge ellende.
Henrieka droeg een katoenen rok met wit-bruine ruit, die
misschien een eeuw geleden mode was, een muts met linten
en een zijden sjaal. Het was echt nog erger dan een begrafe-
nis. Wij liepen rond in een buitenwijk. Het was donker weer
en de Zuidenwind riep alle gemene geuren op van verwoes-
te tuinen en verdroogde weiden.
Dat scheen mijn vrouw toch niet zo te vermoeien als het
mij deed. In een plas die de overstroming de maand ervoor
op een vrij hoog pad had achtergelaten, wees ze mij op heel
kleine visjes.
De stad, met haar rook en geraas van bedrijven, bleef
ons ver over de wegen volgen. O andere wereld, met hemel
en lommer gezegend verblijf! De Zuider riep de ellendige
gebeurtenissen uit mijn jeugd in mij op, mijn zomerse wan-
hoopsbuien, de ontzettende massa kracht en kennis die het
lot mij altijd heeft onthouden. Nee! wij zullen de zomer niet
doorbrengen in dit gierig land waar wij nooit meer dan ver-
loofde wezen zullen zijn. Ik wil dat deze straffe arm niet
weer een dierbaar beeld aanhoudt.

Rimbaud 

Arthur Rimbaud

9 thoughts on “Dinsdag 6 februari

  1. Ik vind het teleurstellend. Het universum is dus maar 100 keer groter dan dat we ‘zien’? Tien keer een kilo in een ton. Nu maar hopen dat er meer dan 1 universum is, anders krijg ik het benauwd.

    Like

  2. Dus 96% is onbekend? Hoe komt men aan de wetenschap dat het 96% is? Dan moet je het geheel toch weten?

    Voor mij alweer een typisch menselijk trekje dat ik lees: en nog steeds denken wij dat wij het centrum van het universum zijn als mensheid. Zucht. Wat stellen wij nu helemaal voor? En dat al die materie ons onbekend is, zegt toch meer over ons dan over het universum? Dat zal wel heel anders in elkaar steken dan wij met onze apebreintjes kunnen begrijpen.🙂

    (“die tienteallen miljarden van die sterren herbergen” -> e teveel in tientallen.)

    Like

  3. Ja, ik denk dat Wenz gelijk heeft (of wat hier ‘gelijk’ kan voorstellen). Met indrukwekkende getallen de illusie wekken hoe exact we zijn in het weten wat er is. Men kan beter zeggen: naar onze overtuiging is het universum zo onmetelijk, dat wat we weten nog geen 5% is.

    Like

  4. @Wenz en Marius: Wetenschap houdt zich dan ook niet bezig met het poneren van waarheid, dat is iets voor religie, maar met het opstellen van hypotheses waarin de waargenomen werkelijkheid zo nauwkeurig mogelijk wordt beschreven. Opdat een ander er kritiek op kan uitoefenen.

    Het zou mij eigenlijk niet verbazen als zou blijken dat wetenschappers minder last hebben van hoogmoed wat betreft onze positie in het geheel dan de gemiddelde burger

    Like

  5. @Wenz: De zogenoemde donkere materie wordt ‘aangetoond’ (let wel, we hebben over een hypothese) doordat het gedrag van wél waarneembare materie niet verklaard kan worden zonder de aanwezigheid van donkere materie te veronderstellen. Het gaat bijvoorbeeld om invloed in de vorm van zwaartekracht.

    Like

  6. Ja, maar dan nog steeds is het gebaseerd op een menselijke theorie, binnen onze logica berekend, dus de kans is groot dat over vijf jaar weer een heel ander getal ‘aantoonbaar’ is, enz. Nee, ik blijf er sceptisch over, uiteindelijk zegt het helemaal niets, behalve hoe beperkt wij zijn.

    Like

  7. @Wenz: het is inderdaad ‘nog steeds gebaseerd op een menselijke theorie’, maar kunnen wij ooit iets over wat dan ook beweren buiten onze beperktheid om? Ook jouw scepsis bestaat alleen binnen die beperking, toch?

    Like

Leave a Reply

