Piergiorgio Welby is dood

Piergiorgio Welby is dood. Hij leed aan spierdystrofie en inmiddels had de ziekte hem zodanig in haar greep dat hij nog slechts zijn ogen kon bewegen. Om in leven te blijven was hij afhankelijk van beademingsapparatuur. Denken kon hij nog heel goed en hij besloot dat hij liever aan de dood wilde toegeven dan zijn onmachtige leven nog langer voort te leven.

De Rooms Katholieke kerk is van mening dat Piergiorgio Welby door te kiezen voor het beeindigen van zijn leven, handelde in strijd met de bedoelingen van God. Ik probeer deze gedachtengang te volgen.

De grondgedachte is, neem ik aan: God beschikt over leven en dood. Dat is een idee waarin ik weinig herken, maar dat ik kan begrijpen. De mens wordt geboren omdat God dat wil, en zal sterven wanneer God het wil. De wil van God is daarbij impliciet; de mens krijgt geen bericht dat zijn tijd gekomen is, maar  sterft; plotseling of na een langdurige ziekte, maar in ieder geval als  uitdrukking van Gods wil.

Nu komt er iemand die een machine ontwerpt en bouwt waarmee de functie van longen, die bijvoorbeeld door ziekte niet meer functioneren, kan worden overgenomen. Ingebruikname van dit apparaat doorkruist natuurlijk de wil van God, volgens welke de mens met de niet meer functionerende longen zou moeten sterven. Of toch niet? Is de beademingsmachine juist een nieuwe uitdrukking van Gods wil?
Volgens de Rooms Katholieke kerk is dit zo.

Een ziekbed voortkomend uit de ziekte spierdystrofie mogen we wel als een lijdensweg bestempelen. Ook het lijden is een uitdrukking van Gods wil, zegt de RK kerk. Uit het lijden kan, nee moet de mens zingeving putten. ("Vertrouw dat uw lijden, verenigd met die van Christus, voor debehoeften van de Kerk en de wereld vruchtbaar zal blijken te zijn."). Zien we de beademingsmachine als uitdrukking van Gods wil, dan moeten we concluderen dat God besloten heeft de lijdensweg van de de lijder aan spierdystrofie te verlengen. Waarschijnlijk omdat hij meer tijd nodig heeft om de zin van het lijden te onderkennen.

So far so good.

Maar hoe kunnen wij nu tot het oordeel komen dat het vernuft van de bedenker en bouwer van de beademingsmachine die het natuurlijk sterven uitstelt, de wil van God uitdrukt, terwijl aan de andere kant het vernuft van Piergiorgio Welby, dat hem tot het besef bracht dat zijn leven ten einde was gekomen terwijl hem verhinderd werd te sterven, tegen Gods wil indruist?

Het is toch van tweexc3xabn een: of we laten Gods water over Gods akker vloeien en bemoeien ons niet met geboorte en dood van de mens, of we besluiten dat de mens terecht in staat is deze zaken te bexc3xafnvloeden, door medisch in te grijpen en door medisch ingrijpen te beeindigen.

4 thoughts on “Piergiorgio Welby is dood

  1. Helemaal mee eens, ik erger me vaak aan dit soort logica’s. Hij wordt al levend gehouden door menselijk vernuft, niet door Gods wil.

    Het lijkt mij een geval van doe maar alles wat je wilt tijdens je leven, inclusief jezelf op alle medische manieren in leven houden, maar oh wee als je dan opeens euthanasie wil plegen, of abortus, of iets anders dergelijks. Dan roepen we dat dat Gods wil doorkruisen is. En dan vergeten we voor het gemak dat we al twaalf keer een oogje dichtknepen tijdens alle medische behandelingen die je hebt gehad.

    Hoe zit het dan trouwens met kanker? Chemo ook tegen Gods wil? Of dat dan weer niet, maar uiteindelijk ermee stoppen wel? Ik kom er geen wijs meer uit.🙂

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s