En dat er niets te begrijpen valt.

Ik zap Afrika binnen en beland aan de oever van een plas. Een jong bokje lest zijn dorst en wordt daarbij door een bliksemsnelle uitval van een krokodil verrast. Het beestje is kansloos, de krok sleurt het naar dieper water.
Een nijlpaard ziet het gebeuren(ondoorgrondelijke blik), zet zich in beweging en verjaagt de krokodil. Het bokje is vrij en sleept zich de oever op, vergezeld door het nijlpaard. Het is zwaar gewond en zakt al snel door de ranke pootjes.
Het nijlpaard staat er wat besluiteloos bij, snuffelt wat, raakt het bokje zachtjes aan met zijn geblokte neus. Het bokje wil wel, maar kan niet meer. Dan neemt het nijlpaard de kop van het bokje heel voorzichtig in zijn bek. Is dit een poging te reanimeren? Nogmaals verdwijnt het kopje in de bek die zo groot is dat het hele beestje er wel zou kunnen schuilen. Het helpt niet meer.
Het nijlpaard gaat zijns weegs. Even later verschijnen de gieren, de krokodil eist zijn prooi weer op.

Ik verlaat de zaak door de voordeur. Het miezert, maar na een nogal cijferige ochtend geniet ik van de beweging en de frisheid. Het geluid van een helicopter dringt mijn muziek naar de achtergrond. Het is de traumahelicopter die boven mij naar links draait en ter hoogte van De Papiermolen lijkt te landen. Vreemd, denk ik, beginnen ze nu ook al met dat ding xc3xadn de stad?
Een half uur later zie ik vanuit de kantine de helicopter verticaal omhoog komen van tussen de gebouwen van de middelbare school waar L op zit. Er zal toch niet iets met… ach welnee…
‘s Avonds hoor ik dat de traumahelicopter kwam om het leven van een jaargenoot van L te redden. Hij overleed desondanks op vijtienjarige leeftijd aan een hartstilstand.


Want de enige verborgen zin der dingen
Is dat ze geen enkele verborgen zin hebben.
Het is vreemder dan alles wat vreemd is,
Vreemder dan de dromen van alle dichters
En de gedachten van alle filosofen,
Dat de dingen werkelijk zijn wat ze lijken te zijn
En dat er niets te begrijpen valt.

Alberto Caeiro
De hoeder van kudden; xxxix (fragment)
vertaling August Willemsen

 

3 thoughts on “En dat er niets te begrijpen valt.

Leave a Reply

