Einde van het zeizoen

Mijn zwemseizoen is bijna ten einde gekomen; over drie dagen lopen de baden van de Papiermolen voor een half jaar leeg. Vandaag was het natuurlijk vrij druk, het is weer zomer. Houdt deze nazomer nog even vol dan komt er wellicht weer een verlenging, net als vorig jaar.

Inmiddels heb ik mijn slag toch gevonden. Ook dit jaar had ik te vaak het gevoel dat het zwemmen over ging in geploeter, dat ik de vloeiende beweging door het water kwijtraakte. De laatste weken gaat dat, toch nog onverwacht, ineens een stuk beter. Of ik nu werkelijk ook maar enige elegantie ten toon spreid is natuurlijk de vraag.

Het meest bijzonder is telkens weer het moment dat ik mij van de rand in het water laat glijden. Het altijd koele water spoelt in een keer alle beslommeringen van mij af; de stilte, het water dat zich laat voelen, het verlies van gewicht; het is jammer dat dat moment zich per bezoek niet laat herhalen.

De meeste gedaantes van het bad hebben hun schoonheid en bekoring. Wanneer slechts enkele zwemmers hun baantjes trekken in het nog aarzelend ochtendlicht, wanneer het water schittert onder de middagzon, wanneer de grijze hemel vlagen regen over het gekabbel jaagt, al die momenten weten mij te raken. Jammer genoeg is mij niet een keer overkomen de enige zwemmer te zijn in het verder lege bad. Ook jammer is dat de tegenovergestelde toestand, het te volle bad, veel vaker voorkomt. Waardoor ik bij temperaturen van rond de 30xc2xbaC toch verkoos te gaan hardlopen. Tot het zwembad heropent, ergens in april, zal het wel niet vaak zo warm weer zijn. Dat is wel lekker voor het lopen.

7 thoughts on “Einde van het zeizoen

  1. Grinnik, leuk leuk leuk!😀 Of van die open schoentjes die onder het opspattende zand en de modder zitten. Of van die synthetische shirtjes die langs een lijf gaan plakken. Of van die verrengende kapsels en gezichten.
    En jij was lekker voorbereid!😀

    Like

  2. @Wilgengebroed: voor de buitenervaring zul je waarschijnlijk wel een half jaar moeten wachten; niet vergeten, dan…

    @Annis: de zee is weliswaar niet heel ver van hier, de bezwembare zee vergt uren reistijd. Achter de dijk, hier zo’n 30 km. vandaan, komt immers eerst het wad; pas aan de andere zijde van Schiermonnikoog kun je bij regen genieten van een verlaten strand en een dito zee.

    Like

  3. Heerlijk, zwemmen. Eeuwen geleden dat ik dat voor het laatst heb gedaan. Binnenkort eens een mailtje rondsturen om te vragen of er mensen zijn die weer interesse hebben in een zwempoule!

    Like

  4. Ik zwem vrijwel nooit. Twee jaar geleden voor het laatst gedaan, en jaren daarvoor ook nog eens. Maar als mijn enkel beter is ga ik weer hardlopen (tot die tijd naar de sportschool… en als het slecht weer is zal ik ook op de sportschool blijven trainen).

    Like

Leave a Reply

