Brand

Zondagmiddag, prachtig zomerweer. Langs de Zanddijk, de weggetjes hier willen vaak dijk genoemd worden, al missen ze daarvoor de karakteristieke verhoging ten opzichte van het belendend land, langs de Zanddijk skate ik de Peizermaden tegemoet. De wind blaast mij zo’n beetje in de rug, ik zweef door het oude veengebied.

Op de splitsing naar de Woldlaan stop ik om te kijken naar de twee dode bomen die midden in het weiland zo mooi de vergankelijkheid van het leven staan uit te beelden. Maar mijn blik wordt langs hen heen getrokken door een leigrijze wolk die aan de horizon achter de bomen ontstijgt. Een grauwe pluk watten die langzaam groter wordt.

Een kleine tien minuten later, ik bevind mij op de Zuiddijk, zie ik dat de wolk inmiddels een groot deel van de westelijke hemel aan het oog probeert te onttrekken. De lucht is gekruit met een zweem brandend rubber. Ik sta mij af te vragen wat er daarginds brandt, als een groene auto naast mij stopt. Het echtpaar rijdt een toertocht, zegt de vrouw. Nog maar kort geleden waren ze in Hoogkerk en daar op het industrieterrein ligt de bron van al die rook.

Drie kwartier later,  de Boterdijk, de Meerweg en de Hoornse Dijk, die deze naam overigens wel enigszins verdient te dragen, hebben mij weer thuis gebracht, heeft het vuur Teletekst al bereikt: de Esha-fabriek in Hoogkerk staat in brand. De rookontwikkeling is tot ver in de omtrek te zien en zelfs in Assen moeten mensen ramen en deuren dicht houden. Voor mij staat de wind in een gunstiger hoek, denk ik opgelucht.

4 thoughts on “Brand

  1. Dat lijkt me xc3xa9xc3xa9n van de meest vreselijke dingen om mee te maken, als je huis afbrandt. Kan me ook niet voorstellen dat het afbranden van je fabriek leuk is.

    Maar wat moet dat gestonken hebben. Daar kan je inderdaad heel blij om zijn!

    Like

Leave a Reply

