Israel vs. Hezbollah


nadat eensklaps, midden door een huis
een toren is komen te staan van vuil,
lang vergeten keldermodder,
snel onbruikbaar wordend huisraad,
bloedrode vlammen en vlammend
rood bloed, de lucht eromheen behangen
met levende delen van dode doch
aardige mensen,

Vrede (fragment), Leo Vroman

Mensen vluchten, aan beide zijden van de grens, of vluchten juist niet, of kunnen niet vluchten, of stonden op het punt te vluchten. Regeringsleiders en ministers spreken ferme taal, of zoeken naar dat soort woorden en wijzen met beschuldigende vingers. Verborgen agenda’s laten zich gemakkelijk raden. Deskundigen doen hun duit in het zakje, maar verklaren slechts vandaag of morgen. Tegenstellingen worden opnieuw opgeroepen, bevestigd, verdiept. Het lijden van morgen wordt vandaag gezaaid.

Wie de wederzijds opeenvolgende verwijten naloopt bevindt zich al snel aan het begin van de vorige eeuw. Sedertdien is de historische realiteit bevochten waaruit geen uitweg meer voorhanden lijkt.

Ik probeer de angst en het verdriet en de wanhoop te begrijpen en zie hoe zij gevoed worden door haat. Mijn enige uitweg zou zijn een geharnast standpunt, de keuze voor een waarheid die niet bestaat.

5 thoughts on “Israel vs. Hezbollah

  1. Bewegende beelden heb ik alleen in moderne musea gezien. Ik kan me herinneren hoe twee Nederlandse vrienden me op kwamen zoeken en ik ze mee had genomen naar het SF Museum of Modern Art. We hebben daar heel lang voor een beeldscherm van acteurs hebben gestaan die hun best deden om zo weinig mogelijk te bewegen. Vooral de pianospeler was heel goed. Maar waar we eigenlijk op wachtten was tot de sigaret van de man aan het tafeltje zo ver op was gebrand dat-ie zijn vingers zou branden. Net een paar seconden ervoor, schakelde de film zichzelf uit en begon hij opnieuw.

    Maar dat moet wel heel bijzonder zijn geweest!

    Like

  2. Ik denk, helaas, dat hier ook geen echte uitweg meer is. Dit zal altijd een brandhaard blijven die nu en dan oplaait om dan weer relatief rustig te worden, helaas.

    Like

  3. Wat een bijzondere ervaring. Ik heb het wel eens, dat ik denk iets te zien bewegen, maar dat is dan vaak te danken aan kleur en lichtinval. (Zo ook rode letters op een blauwe achtergrond op een boek, wanneer je met het boek schudt lijken de letters te bewegen.)
    Maar jij bewoog niets, je stond alleen en bekeek haar. Echt bijzonder.

    Like

Leave a Reply

