Zij bewoog!

We waren in het museum vandaag, W en ik, en zagen heel verschillende dingen. We waren niet voor iets speciaals gekomen, of het moesten de zeegezichten van Jan Cremer zijn, die W wel trokken. Ze vielen haar, en mij, tegen.
Over de sculpturen van Marc Quinn las ik eerder in de krant, en ik zag nu bevestigd wat ik toen dacht. Zijn beelden in wit marmer van mensen met mismaakte  of geheel ontbrekende armen en benen raken mij niet echt. Niet als kunst, bedoel ik. Het is te glad, het blijft marmer. Onvermijdelijk zijn natuurlijk de gedachten over hoe het leven zou zijn zonder armen, of met benen die zo kort zijn dat er niet mee te lopen kan zijn.
Te denken gaf wel de combinatie met donkere bronzen van geslachte dierentorso’s: wat is precies de reden dat zij en de witte marmers hier naast elkaar staan? Is het alleen omdat zij door dezelfde man gemaakt zijn, of moet ik uit de combinatie een betekenis lezen?

In een zaaltje apart stond ‘Beauty and the Beast‘.
Een jongedame samengesteld uit polymeren en gevriesdroogd dierenbloed. En met deze jongedame was  iets heel bijzonders aan de hand.

beauty-and-the-beast-quinn
Ik stond voor en bestudeerde haar gezicht en plotseling leek het of zij bewoog. Was het de verlichting,  die helemaal niet was zoals op deze afbeelding, maar meer spotsgewijs? Of was het toch het organisch materiaal waaruit zij is opgebouwd? Eerst zag ik het in haar gezicht, even later leek ook haar rechterhand te bewegen. Natuurlijk bleef zij zitten waar zij zat, maar onbewogen leek zij toch in beweging.

Bij wijze van second opinion vroeg ik W nog eens te kijken of haar iets opviel. En zij zag het ook.

Beweging, zo goed gevangen in het moment dat een sculptuur nu eenmaal uitdrukt, dat het beweging blijft. Ik had zoiets nog niet eerder meegemaakt.

9 thoughts on “Zij bewoog!

  1. Ja, zo heeft alles voor en nadelen…. huishoudelijk werk moet je deze dagen vroeg in de ochtend doen, met alle ramen open zodat de frisse nachtlucht nog even zijn werk kan doen.

    Like

  2. Stof is funest met dit weer, dat blijft zo afgrijselijk plakken aan die transpirerende huid. Huishoudelijke werkzaamheden sta ik regelmatig ‘savonds na elven nog te doen, dan gaat het wel weer met die temperatuur en van slapen komt toch niet veel terecht.

    Like

  3. Als je overdag blijft doen wat je normaal doet dan blijft er weinig flex over. Dan word je een uitgedroogd plantje.
    Ik zit hier nu binnen achter mijn pc-tje een beetje te keutelen. Vanavond na negenen ga ik weer aan de slag. Gister de hele avond aan het strand gelegen en zo stond ik om kwart over elf nog een handwasje te doen.
    De family slaapt inmiddels buiten op het balkon en in de tuin. Ik lig gewoon op zolder in de sauna omdat ik er wt beter tegen kan. Maar misschien een idee: matje of luchtbed naar buiten?!

    Like

  4. Bewegende beelden heb ik alleen in moderne musea gezien. Ik kan me herinneren hoe twee Nederlandse vrienden me op kwamen zoeken en ik ze mee had genomen naar het SF Museum of Modern Art. We hebben daar heel lang voor een beeldscherm van acteurs hebben gestaan die hun best deden om zo weinig mogelijk te bewegen. Vooral de pianospeler was heel goed. Maar waar we eigenlijk op wachtten was tot de sigaret van de man aan het tafeltje zo ver op was gebrand dat-ie zijn vingers zou branden. Net een paar seconden ervoor, schakelde de film zichzelf uit en begon hij opnieuw.

    Maar dat moet wel heel bijzonder zijn geweest!

    Like

  5. Wat een bijzondere ervaring. Ik heb het wel eens, dat ik denk iets te zien bewegen, maar dat is dan vaak te danken aan kleur en lichtinval. (Zo ook rode letters op een blauwe achtergrond op een boek, wanneer je met het boek schudt lijken de letters te bewegen.)
    Maar jij bewoog niets, je stond alleen en bekeek haar. Echt bijzonder.

    Like

Leave a Reply

