Suzanne neemt je mee

Nadat ik een deelvan mijn middag had geworsteld met een serie Excel-grafieken die plotseling oplafhartige en voor mij onverklaarbare wijze hadden besloten mijn zorgvuldiggerangschikte cijfers op een onzinnige manier te visualiseren, besloot ikchagrijnig dat het genoeg was geweest voor die dag. Ik bracht mijn computer totzwijgen, schoof papieren op een hoop, graaide wat persoonlijke zaken bij elkaaren stond op het punt te vertrekken.

De telefoon ging, ik nam op.

Het was Suzanne.

Nu kan het verhaal twee kanten op gaan.

Ten eerste de kant die voortspruit uit de herinnering die denaam bij je oproept, de kant van de bezongen Suzanne, de kant die nooit demijne was maar de belofte uitdrukt van datgene waarnaar je op zoxe2x80x99n moment opkantoor zonder het te weten verlangt:

Suzanne neemt je mee,
naar een bank aan het water,
duizend schepen gaan voorbij
en toch wordt ‘t maar niet later,
en je weet dat zij goed gek is,
want daarom zit je naast haar
en ze geeft je pepermuntjes,
want ze geeft je graag iets tastbaars
en net als je haar wilt zeggen:
‘ik kan jou geen liefde geven’
komt heel de stad tot leven en hoor
je meeuwen schreeuwen,
je hebt steeds van haar gehouden,
en je wilt wel met haar meegaan,
samen naar de overkant
en je moet haar wel vertrouwen,
want ze houdt al jouw gedachten in haar hand.

En er is, mutatismutandis, de tweede kant, de kant waar geen bankje staat, waar geen schepenvoorbij varen en waar Suzanne je geen pepermuntjes geeft. Niet omdat ze datniet zou willen, maar omdat ook zij achter een bureau zit en haar werkdag toteen goed einde probeert te brengen. Deze Suzanne kon dan ook niet anders danzout in de wonde strooien, door mij mee te nemen naar het bestand dat ik haarstuurde, het bestand waaraan een essentieel onderdeel ontbrak, wat zij, zo gafzij onmiddellijk toe, tot dan toe over het hoofd had gezien (zo vanzelfsprekendwas het dat dat onderdeel er wel was). En dat de verbeterde versie toch echt devolgende dag voor de middag klaar moest zijn.

Na thuiskomst ben ik eerstmaar flink gaan hardlopen, en toen ging het wel weer.

9 thoughts on “Suzanne neemt je mee

  1. Ik ben blij dat er eens iemand is die het hetzelfde ziet zoals ik. Deze visie lijkt bijna alsof hij uit mijn mond komt alleen dan met mooiere woorden.
    Bush en Blair zijn net zo belust op macht als de terroristen.

    Like

  2. Er zijn nog meer wegen die van hier naar een Suzanne leiden, het dreunende, (langs een wat mij betreft een stuk minder mooie route dan die van Lennart en Herman), refrein van VOF de kunst.
    Wel een citaat daaruit dat dan weer aardig bij dit stukje past:

    “en een vriendelijke stem
    aan de andere kant van de lijn
    verontschuldigt zich voor
    xe2x80x99t verkeerd verbonden zijn
    en ik denk bij mezelf:
    waarom nu, waarom ik, waarom”

    Like

  3. Grappig, hoe je als je een stukje leest over een Suzanne die je niet kent, je automatisch aanneemt dat die Suzanne lijkt op jouw Suzanne. Mijn Suzanne is net iets ouder dan ik en ik had vroeger een enorme hekel aan haar. Het is nooit meer goedgekomen tussen mij en de Suzannes in deze wereld.

    Like

  4. Mijn naam is Suzanne.
    Na het horen van dit lied besloot mijn moeder, 30 jaar, geleden mij de naam Suzanne te geven.
    Tot op heden erg blij mee, prachtig lied ook.
    In mijn tienerjaren toen de hit ‘Suzanne’ van VOF de Kunst, in vier verschillende talen, werd uitgebracht was ik minder blij.
    Ook mooi ‘When Suzanne cries’.

    Like

  5. Toevallig dat ik dit lees, maar ik ben even mijn cd-kast ingedoken; When Susannah Cries (het is dus niet Suzanne, maar een kniesoor die daarop let) is gezongen door Espen Lind en staat op het album ‘Red’.

    Like

  6. @Janneke: Limewire is beslist een kniesoor: Susannah werd zo gevonden. Jammer dat ik het liedje van Espen Lind lang zo mooi niet vind als het liedje dat luistert naar de naam Suzanne… (VOF daargelaten!)

    Like

Leave a Reply

