Fortuin

  Geld_1

 

De film
Op een winderige dijk stond een jongen. Hij wachtte, zo leek het. Vanuit de verte naderde een auto, waaruit, zodra hij ter hoogte van de jongen had halt gehouden, een nerveuze man sprong. De man kwam naar de jongen, duwde hem een papieren zak in handen en verdween weer schielijk in en met de auto.
In de zak bevond zich een grote som geld. Even later kwam de vriendin van de jongen. Zij verheugden zich zeer om het fortuin dat hen zo plotseling in handen geduwd leek te zijn, maar raakten er ook tamelijk zenuwachtig door.
De rest van de film liet zien hoe het stel probeerde met het geld uit handen van de bende te blijven die meende meer aanspraak op de verkeerd bezorgde buit te kunnen maken. Dat gaf een hoop gedonder. Hoe de film heette en hoe het allemaal afliep herinner ik mij niet meer.

In Brabant
De herinnering dook vanavond levendig op toen ik hoorde van de Brabander die een plastic tasje vond waarin zich 100.000 euro bleek te bevinden. De man bracht het geld naar de politie, die nu op zoek is naar de rechtmatig eigenaar.
Het wordt een spannende tijd voor de eerlijke vinder. Meldt de oorspronkelijk eigenaar zich niet binnen een jaar, dan wordt hij eigenaar van het geld.

En ik?
Wanneer ik een portemonnee vind zal ik die zeker en zonder een moment te aarzelen, met de totale en intacte inhoud, ten burele van de politie afgeven. Maar valt mij een dergelijke plastic tas ten deel, dan weet ik het nog niet zo net…

10 thoughts on “Fortuin

  1. Weinig nieuws in die column, maar voor veel zgn dierenliefhebbers zal er wellicht wel nieuws in staan. Ik koop in de supermarkt de goedkoopste eieren en dan maakt het me niet uit hoe de kippen hebben geleefd, maar liefst heb ik eieren van de kippen van mijn ouders: 6 kippen met 2 hectare tot hun beschikking. Die zijn pas lekker (want dat verschil proef je écht wel!)

    Like

  2. En dan dat filmachtige gedonder zeker… Kan ik nooit meer slapen. Maar of je echt dat geld na een jaar nog krijgt. Als het niet geclaimed is dan zeggen ze wel dat dat zo is.

    Like

  3. Die film… was die Frans? Iets met een scooter en een beroemde vuurtoren… heeel lang gelden…
    Anyway, zoveel geld vinden is wel heel erg spectaculair maar het is moeilijk uitgeven. Meestal is het groot geld wat je in de winkel zo maar niet even uit geeft. En wisselen kan ook maar op xc3xa9xc3xa9n plek, want wanneer je voor de tweede keer met je vijfhonderdje op dezelfde plek aankomt is dat al dubieus. Daarbij komt dat gelegenheden waar je zoiets wisselt ook niet voor het oprapen liggen en voor je het weet rijd je stad en land af met je briefjes…
    Maar de eigenaar weet natuurlijk allang wie die tas heeft gevonden, das pas a-relaí. Gewoon laten liggen dus de volgende keer Deadalus!

    Like

  4. @ Wilgenbroed. Niet zo pessimistisch. Het was weliswaar veel minder, maar toen mijn vriendinnetje een keer ik meen 250 gulden vond en dat naar de politie bracht, kreeg ze het inderdaad na een jaar.

    Like

  5. En nu? Nu rent iedereen tegelijk naar de politie om te zeggen dat ze per ongeluk een zak met 100.000 euro zijn verloren, die ze toevallig bij zich hadden omdat ze een feestje wilden geven en echt een hxc3xa9le hoop boodschappen wilden doen?

    Like

  6. hmmmm…hoeveel was het? 100.000 ja dat kan wel kloppen…volgens mij heb ik dat ergens laten slingeren.🙂

    Alle gekheid op een stokje. Waarom zou je een gevonden briefje van 250 niet terugbezorgen en een portemonnee met inhoud wel? Enkel omdat er (meestal…en slechts meestal) een kans is dat iemand zich kan indentificeren aan de hand beschjvingen van wat in de portemonnee zit?
    Ik vind wat Ellahir beschrijft wel nobel.

    Like

  7. @GobboE: Een portemonnee is van iemand die hem verloor. Met 100.000 euro in een plastic tasje een boswandelng maken, en dan dat tasje achterlaten… het roept bij mij een tamelijk louche beeld op.
    Maar je hebt gelijk: helemaal zuiver op de graad is mij reactie niet.

    Like

  8. Ik hoef echt andermans smerige 100.000 euro niet, wie weet wat voor bloed eraan kleeft! Naar de politie ermee dus, zeker weten! (met een portemonnee met een tientje trouwens ook – als ik een los tientje op straat zag liggen was het wel weer wat anders… ligt eraan hoe/waar het lag)

    Like

Leave a Reply

