Wat zit er in: graseieren?

Omdat ik denk, en ik geloof dat daar ook wel enige reden voor is, dat het ei dat als grasei wordt verkocht qua kippenwelzijn het meeste hoop biedt, koop ik al jaren graseieren. Wat zit daar nu eigenlijk in, in zo’n grasei? Dat staat noch op het ei, noch op de verpakking. Maar het is via het internet vrij gemakkelijk te achterhalen:

  • hoogwaardige eiwitten
  • 1,7 gram verzadigde vetten
  • 4,2 gram onverzadigde vetten
  • Vitaminen  (% van de ADH)
    • Vitamine A    – 25%
    • Vitamine D    – 20%
    • Vitamine E     – 15%
    • Vitamine K    – 45%
    • Vitamine B2   – 10%
    • Vitamine B5   – 10%
    • Vitamine B8   – 10%
    • Vitamine B11 – 10%
    • Vitamine B12 – 55%
  • ijzer, natrium, kalium, calcium, fosfor en selenium
  • Choline 282 mg
  • Lutexc3xafne
  • Zeaxanthine

En er is nog een ingredient, las ik deze week op teletekst: dioxine. Die naam doet meteen de nodige alarmbellen rinkelen. Dioxine, zijn daarom niet halve woonwijken afgegraven, de zogenaamde bodemsaneringen? En heette het vrijkomen van dioxine in het Italiaanse Seveso niet ‘een milieuramp’? Teletekst citeerde ook een deskundige: de bodem in West-Europa is gewoon te vies om kippen buiten hun eten bij elkaar te laten scharrelen.
Life_is_full_of_2

Over dioxine vertelt de Wageningse Universiteit het volgende:  Het probleem bij dioxine is dat het altijd in zeer kleine hoeveelheden in het voedsel voorkomt. Er is dus sprake van een chronische blootstelling, met gevolgen op de (zeer) lange termijn. Daardoor is het niet mogelijk om een directe oorzaak-gevolg relatie aan te geven. Dit soort stoffen blijven dus ‘verdacht’ en ‘potentieel gevaarlijk’.Dioxine is dus een potentieel gevaarlijke stof, maar de gevolgen van inname zijn niet te voorspellen, en kunnen in de praktijk varixc3xabren van geen effect tot kanker. Op een vreemde manier klinkt dat dan toch weer enigszins geruststellend. Toch heb ik gisteren maar eieren in een bruin doosje in plaats van een groen doosje gekocht. Over hoe het nu verder moet met het welzijn van de kip in relatie tot onze gezondheid beraad ik mij nog.Een boeiende column over het wel en wee van de kip en het ei in Nederland lees je trouwens op de site van de Nederlandse vakbond van Pluimveehouders

8 thoughts on “Wat zit er in: graseieren?

  1. Een pijnlijke voetschimmel.

    Natuurlijk zijn zaligverklaringen heel belangrijk en God straft onmiddelijk voor ongepastheid, maar ik schoot er van in de lach. Dacht even dat het een grapje was.

    Ze heeft er overgens wel de naam voor. Een Bep of een Annie was lang zo leuk niet geweest…

    Like

  2. Die toepasselijke naam is waarschijnlijk geen toeval; wie in het klooster intreedt legt haar wereldlijke naam af en neemt een nieuwe naam aan, voor zover ik weet.

    Like

  3. Dat klinkt mooi, je wereldlijke naam. Moet heel gewichtig zijn om te kunnen zeggen. “Mijn wereldlijke naam is Elise, maar eigenlijk heet ik Johanna Benedicta.” Aannemende dat Pausennamen ook in de categorie ‘gepaste namen’ vallen.

    Ik denk dat al mijn kennis van kloosters beperkt is tot wat ze in the Sound of Music en Sister Act I en II laten zien. Maar of dat nu een accuraat (anglicisme, maar kom even niet op het Nederlandse woord) beeld schept…

    Like

  4. Weinig nieuws in die column, maar voor veel zgn dierenliefhebbers zal er wellicht wel nieuws in staan. Ik koop in de supermarkt de goedkoopste eieren en dan maakt het me niet uit hoe de kippen hebben geleefd, maar liefst heb ik eieren van de kippen van mijn ouders: 6 kippen met 2 hectare tot hun beschikking. Die zijn pas lekker (want dat verschil proef je xc3xa9cht wel!)

    Like

Leave a Reply

