Geloven in Nederland

Maria-Teresa Tauscher werd zalig verklaard in Roermond, en daarmee had zij een primeur voor Nederland.

Het is een wonderlijk fenomeen, de zaligverklaring, dat op mij een tamelijk archaische indruk wekt.

Maria Teresa verdiende haar zaligheid door iemand van een pijnlijke voetschimmel af te helpen door middel van gebed. Dat is natuurlijk mooi, maar ik vraag mij dan meteen af of die wondere kracht niet ingezet dan wel toegepast had kunnen worden ter lediging van ernstiger leed.

Een zaligverklaarde wordt onderwerp van aanbidding. Katholieken hebben kennelijk graag een concreet voorwerp van aanbidding tot hun beschikking. Daarom werd het graf van Maria Teresa geopend en werd haar rechterarm gelicht. Botjes van haar hand kunnen nu in reliekschrijnen geplaatst worden. Dan heb je meteen iets om tijdens een processie door de straten te dragen.

Benedictus, u weet wel: de paus, verleende alle bij de zaligverklaring aanwezigen een volle aflaat, mits zij aan de gebruikelijke voorwaarden voldoen. Door middel van een volle aflaat worden tijdelijke zondestraffen kwijtgescholden. Vraag mij niet wat tijdelijke zondestraffen zijn, maar zo’n aflaat wekt op mij een indruk van marchanderen. Al is het natuurlijk ook wel een teken van religieuze lichtheid dat je het met Onze Lieve Heer op een akkoordje kunt gooien. Als ik nu… dan doet U… en dan staan we weer quitte.

En toen moest ik plots denken aan die andere grote godsdienst, waarvan men hier en daar zegt dat het een achterlijk geloof is.

8 thoughts on “Geloven in Nederland

  1. Wij vinden steeds zand op onze fietszadels. Eerst dachten we dat het kwam van de muren die in de straat hierachter onderhanden worden genomen. Maar het is ook op andere plaatsen in de stad.
    het zal wel weer fijn zand zijn dat vanaf een woestijn, ver weg, op miraculeuze wijze over de stad is uitgezaaid.
    (want met de zandkastelen bij de boulevard zal het wel niet te maken hebben).
    Dus, standaard een doekje mee onderweg.

    Like

  2. Een pijnlijke voetschimmel.

    Natuurlijk zijn zaligverklaringen heel belangrijk en God straft onmiddelijk voor ongepastheid, maar ik schoot er van in de lach. Dacht even dat het een grapje was.

    Ze heeft er overgens wel de naam voor. Een Bep of een Annie was lang zo leuk niet geweest…

    Like

  3. Die toepasselijke naam is waarschijnlijk geen toeval; wie in het klooster intreedt legt haar wereldlijke naam af en neemt een nieuwe naam aan, voor zover ik weet.

    Like

  4. Dat klinkt mooi, je wereldlijke naam. Moet heel gewichtig zijn om te kunnen zeggen. “Mijn wereldlijke naam is Elise, maar eigenlijk heet ik Johanna Benedicta.” Aannemende dat Pausennamen ook in de categorie ‘gepaste namen’ vallen.

    Ik denk dat al mijn kennis van kloosters beperkt is tot wat ze in the Sound of Music en Sister Act I en II laten zien. Maar of dat nu een accuraat (anglicisme, maar kom even niet op het Nederlandse woord) beeld schept…

    Like

Leave a Reply

