Ik rotzooi maar wat an

Ik zat in de vierde klas van de middelbare school. In de tweede was ik blijven zitten en in de vijfde zou dat weer gebeuren. Ik was geen ijverige leerling.

Op mijn lederen schooltas, die waren er toen nog in overvloed, had ik een sticker geplakt met een citaat van de beroemde Nederlandse kunstenaar Karel Appel. Niet dat ik nu zo goed op de hoogte was met de ontwikkelingen in de moderne kunst, maar de tekst sprak mij aan. En wellicht voelde ik ook wel aan dat er enige provocatieve kracht vanuit ging. Ik rotzooi maar wat an, stond op mijn tas, en dat klopte dus ook nog vrij aardig.

De lerares Frans, juffrouw Nat, las de tekst en werd er behoorlijk kwaad om. Zij eiste dat ik hem ter plekke verwijderde en weggooide. Ik had de kracht van die 5 woorden toch onderschat.

Nu is de kunstenaar niet meer. Juffrouw Nat vast nog wel en waarschijnlijk nog altijd juffrouw. En ik begrijp dat haar boosheid jegens mij voortkwam uit oprechte zorg om die jongen die maar wat an rotzooide.

7 thoughts on “Ik rotzooi maar wat an

  1. Nou. de keuzes ook; eikel, meeloper en eikel, of goed bezig. Volgens mij zitten er ook een hoop verfrissende ideen bij die vragen voor de gemiddelde eikel. Hoop dat mijn kids hier heel hard om kunnen lachen ooit. Nu zet het waarschijnlijk echt zoden aan de dijk. Maar goed er heeft weer ergens iemand iets aan verdiend toch?😦

    Like

Leave a Reply

