Wat zit er in: Bacardi Breezer?

Het smaakt naar limonade, toch nog wat minder zoet dan ik mij had voorgesteld. Het lijkt alsof te zeggen dat je Breezers drinkt bij ons thuis nog belangrijker is dan ze daadwerkelijk te consumeren. We halen ze dus maar niet weer in huis, na oudejaarsavond, ook niet onder het m.i. bedrieglijke motto dat ze ze beter thuis kunnen drinken dan elders. Ook hier geldt natuurlijk het aloude: jong geleerd is oud gedaan. En daar zitten we in dit geval niet op te wachten.

Tropical Lemon heet deze variant, en volgens het etiket gaat het daarbij om A blend of Bacardi Rum, Lemon & Exotic Flavours and Sparkling Water.

En dat gaat dan zo:
* Koolzuurhoudend water
* rum (13,1%)
* suiker
* citoenzuur
* smaakstof
* zuurteregelaar: sodium citraat
* conserveringsmiddelen:
E202 – Kaliumsorbaat: Kalium zout van sorbinezuur (E200), een natuurlijk zuur van de bessen van de lijsterbes.
E212 – Kaliumbenzoaat: Benzoxc3xabzuur, benzoaten en benzoxc3xabzuur-esters komen voor in de meeste soorten fruit, vooral in bessen.

Deze twee conserveringsmiddelen zullen hier waarschijnlijk in hun gesynthetiseerde vorm zijn gebruikt, zoals algemeen gebruikelijk in de voedingsindustrie.

Bron voor de informatie over E-nummers, zoals telkens: Food-Info

16 thoughts on “Wat zit er in: Bacardi Breezer?

  1. Zielig dat mensen zich zo laten opzwepen en zo makkelijk overgaan op geweld. Vrijheid van meningsuiting kennen zij daar niet. Jammer dat mensen die wel kunnen relativeren achter tralies belanden. Het is een grapje, kennen ze dat daar niet?
    Misschien is het weer tijd voor Flower Power Make love not war enzo.

    Like

  2. Ik volg de ontwikkelingen met stijgende verbazing.
    Het Islamitische geloof zal uiteindelijk wereldgodsdienst nummer 1 worden, dat is allemaal prima, maar als dit de manier is waarop…

    Like

  3. @Don: pas maar op, Ali Baba gaat je pakken! Zucht.
    @meiske: misschien bestaat er andere humor dan die van een paar cartoontekenaars (en blijkbaar de hele westerse wereld?)

    Like

  4. Doe mij gewoon een lekker biertje en niet van die veredelde ranja🙂 Maar wat vind je bedrieglijk aan het ‘beter thuis dan elders’ principe? Ik denk zelf wel dat daar waarheid in zit, al was het alleen al omdat ik mezelf, een jaar of tien geleden, als voorbeeld van ‘elder’s heb😉

    Like

  5. Heerlijk, vooral die Exotic Flavours.
    Behalve de ingredixc3xabnten zijn bij breezers ook de verhoudingen interessant. De hoeveelheid suiker is n.l. enorm. Door de hoeveelheid suiker wordt de alcohol opname in het bloed verhoogd (word je sneller dronken, drink je sneller meer..).

    Like

  6. @Janneke: het bedrieglijke schuilt erin m.i. dat ouders niet het verdedigbare standpunt innemen dat alcohol voor 13-14-15 jarigen niet zo’n geschikt, want verslavend middel is, maar het zelf aanbieden. Dan heb je schijnbaar kijk op de consumptie, maar keurt het gebruik impliciet goed.

    Like

  7. Maar als je het vergelijkt met een 13-jarige die zich in een of andere discotheek klemzuipt? Als je thuis bent kun je er zicht op houden, kun je maat houden: begin eens met 1 biertje in plaats van meteen in het tempo van je stoere vrienden mee te zuipen. Again, ik weet hoe ik zelf tien jaar geleden was, met mijn stoere (en oudere) vrienden in de zomerfeesttent. Ik denk dat ik verstandiger was geweest als mijn ouders me thuis alvast kennis hadden laten maken met alcohol en met wat alcohol doet. Maar ja, ieder kind is anders en moet dus anders opgevoed worden…

    Like

  8. Ik heb begrepen dat er inmiddels tandartsen zijn die geen kinderen meer willen behandelen die regelmatig aan de Breezer zijn. Die gebitten schijnen zxc3xb3 slecht te worden!
    Alcohol en suikers; dat wil wel.😦

    Like

Leave a Reply

