Verre reizen (3)

“India was mijn eerste ontmoeting met de andersheid, de ontdekking van een nieuwe wereld. Die buitengewone ontmoeting, fascinerend, was tegelijk een grote les in nederigheid. Ja, de wereld leert nederigheid. Want ik keerde beschaamd door gebrek aan kennis, onbelezenheid en onwetendheid terug van deze reis. Nu wist ik dat een andere cultuur ons haar geheimen niet bij onze eerste wenk onthulde en dat je je lang en degelijk op zo’n omtmoeting moest voorbereden.”

Ryszard Kapuscinski – Reizen met Herodotos, pagina44

4 thoughts on “Verre reizen (3)

  1. “Het licht van de stad verbergt veel moois” dat was mijn gedachte toen ik mijn eerste nacht in nieuwe woonplaats Utrecht doorbracht, bijna vijf jaar geleden. Nou komt er ook veel moois voor terug, qua nachtleven, maar het blijft één van de redenen waarom ik van het platteland houd.

    Like

  2. Prachtig citaat. Ik ervaarde precies hetzelfde afgelopen zomer in Beijing. Het is fascinerend, maar tegelijkertijd ontzettend bevreemdend om je plotsklaps in zo’n hele andere wereld te bevinden.

    Like

Leave a Reply

