Toegift

Epicurus

Zijn wij er, Dood is er niet.
Is Dood er, ontbreekt het aan ons.

(Vrij naar Epicurus)

Dood, om maar iemand te noemen,
hoeft ons geen angst aan te jagen:
zijn wij er, hij kan er niet zijn dan,
is hij er, ontbreekt het aan ons.
We sluiten elkaar prachtig uit.

Dit is, E. te A., slim bedacht
en het helpt – tot op heden – nog ook
om de angst voor het eigen weg moeten
in eigen hoofd te houden.
Er is dus al heel wat gewonnen.

Maar ook liefsten zijn sterveling;
niet zelden neemt Dood hun plaats in.
Heb je daar ook al wat op gevonden,
hoe ik dat geen ramp hoef te vinden?

Want je weet, doodgaan is pas echt erg
voor wie juist met z’n driexc3xabn nog was:
Dood, Wie-er-mee-moet en Blijver.

Voor Dood is het maar zichzelf.
Voor Wie-mee-moet is het maar doodgaan.
Maar Blijver is lang heel erg leeg.

Anton Korteweg

15 thoughts on “Toegift

  1. Ik had jou ook in gevuld omdat ik erg nieuwsgierig was naar jouw antwoorden. De meeste antwoorden zeggen me trouwens weinig…..
    Carnivale was op nl3 of niet?
    De films ken ik allemaal niet maar ik ga zeker ff op ze klikken om verder te kijken.

    Like

  2. Lijken me allemaal fantastische films. Dat wordt denk ik maar kopen want ik kan me niet herinneren ze ooit in de videotheek gezien te hebben. Weet je waar ze niet zo duur te vinden zijn?

    Like

  3. @act: Probeer het eens bij de bibliotheek, of bij de betere (hoor ik daar alternatieve?) videotheek (die op heden trouwens wel geen video’s meer in het assortiment zal hebben)

    Like

  4. Hé, ik wilde jou uitnodigen, maar je hebt er al ”eén gedaan. Een iets andere variant zie ik.

    Dot waren mijn antwoorden:

    Vier baantjes die je in je leven hebt gehad:

    Voordat ik serieus aan de slag ging heb ik als scholier en student verschillende bijbaantjes gehad…
    – ‘s nachts aan de lopende band nutsen en brossen inpakken (mmm…)
    – fake-kandidate voor tv-shows (o.a. Loveletters; dit was niks voor mij)
    – flyers uitdelen op rolschaatsen (skates bestonden toen nog niet)
    – hostess op / in een touringcar naar Benidorm (ja, zeg maar niks)

    Vier films die je niet vaak genoeg kunt zien:

    Ik ben niet zo’n filmfreak en kijk ze zelden meer dan één keer…
    Maar misschien zou ik een uitzondering maken voor:
    – Swimmingpool (over schrijverschap)
    – Hideous Kinky (prachtige beelden van Marokko)
    – Junglebook
    – en gewoon een heerlijke feel good movie (een romantische komedie)

    Vier mensen waar je best naast zou willen wonen:

    – één of andere spirituele ‘goeroe’ waar ik de positieve energie van voel en innerlijk helemaal rustig van word
    – een schrijver die meestal stilletjes zit te schrijven (ik haat burenlawaai) en mijn werk meeleest en fantastisch vindt
    – iemand met een goeie wijncollectie, mooie gespreksonderwerpen en veel humor
    – een topkok die allerlei gerechten moet uitproberen en daar testers voor nodig heeft (mmm…)

    Vier schilderijen waar je graag naar kijkt:

    – een groot, ietwat deprimerend maar prachtig schilderij dat ik laatst in een galerie in Den Haag zag hangen, maar die veel te duur voor me was
    – het schilderij dat vroeger bij ons op school (Reigersbos) in de aula hing
    – de kleurrijke Indiase schilderijen die ik in Thailand heb gekocht
    – in de toekomst: m’n eigen schilderijen, als ik niet alleen schrijver maar ook nog kunstenaar ben (hi hi…)

    Vier plaatsen waar je op vakantie ging:

    Een paar van de vele. En omdat jullie al die kleine plaatsjes waarschijnlijk toch niet kennen, noem ik de wat grotere…
    – Beiroet
    – Mandalay
    – Dakar
    – Caracas

    Vier concerten die indruk maakten:

    Concerten zijn niet echt mijn ding, maar toch:
    – Lenny Kuhr (ha ha, omdat het m’n eerste concert was)
    – Madonna (destijds met m’n vader en zusje naartoe geweest)
    – De nachtelijke concerten van insecten en tropische vogels in verre landen
    – Het gexefmproviseerde privé-‘concert’ dat m’n vriend de eerste ochtend dat ik bij hem wakker werd voor me gaf

    Vier websites die je dagelijks bezoekt:

    http://www.google.nl
    http://www.google.com
    – Reis om de wereld (omdat ik er voor schrijf)
    – elke dag andere, en elke dag teveel…

    Vier dingen die je graag eet:

    – vis (zalm, haring, paling, grote garnalen, etc)
    – allerlei heerlijke hapjes als tapas, antipasti, sushi…
    – vers knapperig stokbrood met franse kaasjes
    – (stroop)wafels en chocolade (ook hagelslag en vlokken)

    Vier plaatsen waar je liever bent dan nu:

    – in een warm bad (heb ik helaas niet) met heerlijk geurend en ontspannend badschuim
    – in een hangmat op Koh Chang (Thailand)
    – op een heerlijke wegzakbank bij een open haard met een (hoe laat is het?) glaasje wijn
    – in de natuur, op reis, overal waar het warm is en het uitzicht mooi…

    Like

Leave a Reply

