Prestatiedruk en toetsen…

Prestatiedruk en toetsen domineren [volgens gerenommeerde pedagogen] teveel het kleuteronderwijs. Zo lees ik op de vooragina van de nrc. En: de onderwijsinspectie beschouwt het kleuteronderwijs in de eerste plaats als voorbereiding op taal en rekenen in groep drie.

Terwijl Nederland al meer wordt ingericht volgens het criterium ‘is het wel leuk genoeg’, wordt de 4- en 5- jarigen het vuur na aan de schenen gelegd.
Middelbare scholieren moeten vooral die boeken voor hun lijst lezen die ze leuk vinden (anders kijken ze immers nooit meer een boek in) de radio- en televisiezenders worden zodanig geprofileerd en geprogrammeerd dat er vooral leuke programma’s zullen zijn (weg met NPS en radio 4 uit de ether), musea zijn ook ‘s nachts geopend met muziek en dans (leuk!), iedere stad of dorp heeft zijn evenement of festival (170.000 bezoekers dit jaar; leuk!!), maar kleuters worden getrakteerd op ‘systematische ontwikkeling van vaardigheden in de Nederlandse taal en beginnende geletterdheid’.

Een loffelijk streven, dat laatste, maar nou net niet wanneer het om kleuters gaat.

3 thoughts on “Prestatiedruk en toetsen…

  1. ‘t Moet in het kleuteronderwijs toch juist gewoon lekker allemaal spelenderwijs plaatsvinden? Een kleuter moet je nog niet lastig vallen met al dat soort zwaarmoedige dingen. Dat kan later altijd nog wel.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s