AG over JW

“God maakt de werkelijkheid, wij scheppen illusies” (jw)

“Het is toch evident dat wij illusies scheppen, aan de lopende band zelfs, we kunnen niet anders.
De hele dag door, ook als we alleen zijn, vooral als we alleen zijn, onder de douche en op de wc. Al hebben die illusies af en toe wel enige invloed op de door God geschapen werkelijkheid, ze staan er toch buiten, op het cruciale ogenblik maken ze er geen deel van uit.” (ag)

“Gebruik nooit de crxc3xa8me die belooft je rimpels te zullen doen verdwijnen. Het enige kruid dat daar tegen gewassen is, is de herinnering. Tot mijn laatste ademtocht zal ik die glanzend-blonde haartjes zien op jullie gebruinde zomerbenen, tussen jullie rokken en wit gebreide sokjes, die toen alle meisjes van zestien droegen en die onvergetelijk aandoenlijk waren.” (jw)

“De ware hoofdpersoon in vrijwel al zijn romans en verhalen blijft het noodlot dat uiteraard een ander woord is voor die werkelijkheid waarin wij niet thuishoren en niet thuis kunnen horen.” (ag)

“Blind dwalen wij over deze wereld, oorzaak nog gevolg kennend, en vooral, wat zijn wij slecht voorbereid als dat noodlot eenmaal toeslaat. We hadden het kunnen weten en toch zijn we telkens weer onwetend en verbaasd. Onbeschermd, vooral dat.” (ag)

nrc, 21 oktober 2005. Leven volgens Jan Wolkers, door Arnon Grunberg

One thought on “AG over JW

  1. Ik wil Jasper de tomatenboer dan wel eens wat uitleggen over bijvoorbeeld de psychologische kant van smaak, het weten wat er met een product gebeurd is – dat bij mijn smaakbeleving een grote rol speelt! – het feit dat eigen kweek, eigen zweet voor voldoening zorgt; het is een van de redenen dat ik liever zelfgemaakte kleding draag dan uit de winkel. Ik kan zelfs wel zeggen dat geen enkele tomatenboer of ander wezen over mijn smaak kan oordelen. Ach, ik kan er wel over doorgaan, maar feit blijft dat ik de tomaten uit de kas van mijn ouders lekkerder vind dan die uit de kas van Jasper, en dat is níet persoonlijk bedoeld!

    Like

Leave a Reply

