De wereld ons pretpark

Ik zag een televisieprogramma over een Thaise patholoog-anatoom. Een, zeker naar Thaise begrippen flamboyante vrouw, die dan ook in conflict geraakt is met de autoriteiten ter plaatse.

Zij vertelde ook over haar werk. Nog op de dag van de tsunami van vorig jaar was zij aan het werk gegaan met het identificeren van slachtoffers. Daar was haast bij, want na een dag of drie waren de lichamen al niet meer aan uiterlijke kenmerken te herkennen.

Tegen alle enthousiaste verhalen van westerse wereldreizigers in heb ik een sterker wordende twijfel ontwikkeld over de merites van het globaal toerisme. Natuurlijk, een wijde blik verruimt het denken, en het bezoeken van andere culturen kan daar ook het zijne aan bijdragen. Ook is het toerisme een belangrijke inkomstenbron voor landen die zich in de periferie van de wereldeconomie bevinden, en dan heb ik het nog niet over de garantie van mooi weer. Maar ik krijg steeds sterker het gevoel dat de wereld onze speeltuin is, ons pretpark.

De Thaise patholoog-anatoom vertelde over het identificatiewerk na de tsunami. Over hoe de lichamen van kennelijk Thaise slachtoffers terzijde werden geschoven, omdat de westerse lichamen eerst gexc3xafdentificeerd moesten worden.
Ik vind dat schrijnend:

4 thoughts on “De wereld ons pretpark

  1. Werkelijk geen idee wat ik me erbij moet voorstellen, maar ik weet nu al zeker dat het het niet haalt bij de geur van echt gras, hooi, stallucht, hoe jij het noemt. Toen ik nog in Utrecht woonde ging ik soms even naar het omliggende platteland, alleen voor die geur. En als ik in het weekend thuiskwam… heerlijk! Dan kan men wel roepen dat het stinkt – men is dan de algemene stedeling – maar de stad… weinig dat zo’n misselijkmakende geur heeft als de uitlaatgassen en dergelijke (hoewel ik erg van de stad houd). Maar als ik eens in een parfumerie ben ofzo (of alleen de Bijenkorf? Want daar kom ik nooit! in een parfumerie trouwens ook niet…) zal ik eens ruiken🙂

    Like

  2. Wacht even: gras, hooi, stallucht… dat is een opsomming. Stallucht is niet de samenvatting van de twee voorgaande geuren. Dat stallucht gelijk is aan stank heb je toch ook niet hier gelezen.
    Niet zo defensief, Tukkertje!

    Like

  3. Uh? “de geur van echt gras, hooi, stallucht, hoe jij het noemt”. Zo noem je het toch ook? Gras, hooi, stallucht? Of je het dan als opsomming bedoelt of niet (mij lijkt toch van wel, gezien de komma’s, maar dat is een op taalkunde gebaseerd vooroordeel). De volgende keer zal ik aanhalingstekens gebruiken, als dat het duidelijker maakt…😛

    Like

  4. Natuurlijk, dat is heel schrijnend. Maar het blijkt wel weer hoe de verdeling in onze wereld is, niet alleen als er een ramp gebeurt, maar wel in het bijzonder. Je hoorde toen bijvoorbeeld van alles over Nederlandse vermisten, Nederlandse overlevenden die “alles” hebben verloren, Nederlandse overledenen, idem dito uit andere westerse landen, en heel af en toe kwam er een Twee Vandaag met een item over een Thai, Indonesixc3xabr of Sri Lankees die zijn alles had verloren.

    Like

Leave a Reply

