Waarom zo'n cynisch logje, Daedalus?

Naar aanleiding van het Live8 spektakel en een onderzoek naar de mening van ‘De Europeaan’ over milieu schreef ik een niet zo optimistisch logje dat ik dan ook maar een cynisch logje noemde. En dat net nu er zulke positieve signalen zijn waar te nemen. Alweer werd de armste landen immers 50 miljard aan schulden kwijtgescholden en bijna net zoveel mensen keken naar de live8 optredens.
“Waarom dan zo negatief, Daedalus?”

Ik schreef: wij kijken veel naar anderen wanneer het over het oplossen van het armoedevraagstuk gaat. Fair Trade? Daar zijn we voor! Maar de cijfers vertellen een ander verhaal:

“Het totale Nederlandse marktaandeel van de Max Havelaar-banaan ligt nu op 3%”. “Daarmee behaalt koffie met dit keurmerk een marktaandeel van 3,5 procent”. “Thee met Max Havelaar-keurmerk bestaat sinds 1998 en heeft een marktaandeel van 0,5%”.

Ergo: 97% van de bananen, 96,5% van de koffie en 99,5% van de thee in Nederland wordt gekocht zonder dat eerlijke handel een doorslaggevend argument is. Waarom kopen we toch aldoor die andere producten? Toch zeker niet omdat ze nu eenmaal goedkoper zijn?

3 thoughts on “Waarom zo'n cynisch logje, Daedalus?

  1. Kijk, en daar doe jij het ook fout.

    “Waarom kopen we toch aldoor die andere producten?” We, dus jij ook?

    Sinds ik mijn eigen koffie koop, is dat Max Havelaar. Omdat die in de supermarkt waar ik kom te koop is. In Utrecht kocht ik veel meer Fair Trade producten, maar in het dorpje in Twente, waar ik nu woon, zijn die bijna niet te vinden.

    En nee, ik wil niet zeggen dat ik goed ben, want dat ben ik niet. Ik fiets geen kilometers naar het volgende grotere dorp om daar OKE-bananen te vinden. Maar jouw (retorische?) vraag: ‘toch zeker niet omdat ze nu eenmaal goedkoper zijn?’ lijkt mij simpel met een ja te beantwoorden.

    Ik weet wat je bedoelt, het is het zelfde met biologisch voedsel of scharrelvlees. Vraag aan 100 mensen wat ze van de bio-industrie vinden en een groot deel zal roepen dat het toch zo zielig is voor die arme diertjes (meestal zonder er ook maar iets van af te weten). Laat ze vervolgens naar waarheid vertellen wat voor vlees ze kopen… daar zal een groot verschil tussen zitten.

    Maar dat wil niet zeggen dat we nu met zijn allen maar cynisch moeten zijn! Ik denk dat de wereld meer baat heeft bij mensen die positief zijn, optimistisch, en dus ook echt iets doen, al is het maar iets kleins, dan bij cynische doemdenkers. Cynisch zijn is mij iets te gemakkelijk. Wat wil je er mee bereiken?

    Like

  2. @Janneke: ja, ik koop ook altijd koffie van Max Havelaar en dito bananen als die er zijn. En nee, ik fiets niet de hele stad af om de ‘verantwoorde’ boodschappen in huis te halen. En natuurlijk gaat het niet aan je te verschansen in cynisme. Maar dat de faire producten niet overal te koop zijn is het gevolg van niet bestaande vraag en niet van kwaadwillende middenstanders.

    Mijn cynisme wordt weer wel gevoed wanneer er massale, Live8-achtige evenementen plaastsvinden waarmee wij vooral luid laten blijken dat we het goede met de wereld voor hebben en het niet hebben over onze eigen, alledaagse verantwoordelijkheid; wij zijn immers degenen die vraag kunnen creeren. En die onze hoge heren hebben gekozen…

    Like

  3. We zijn nu twee jaar verder en veel supermarkten verkopen fair trade producten. Omfietsen is veel minder nodig, ietsjes meer betalen nog steeds wel. Door eerlijke handel behandel je de boeren in ontwikkelingslanden op een gelijk waardige mnaier: zij leveren een kwalitatief goed en milieuvriendelijke geproduceerd product en ze krijgen een eerlijk loon. Hiermee kunnen ze de dokter en de school van hun kinderen betalen en zichzelf en hun gemeenschap stap voor stap uit de armoede omhoog werken. Eerrlijke kleding is ook steeds meer in opmars. Langzaam groeit fair trade, dat is reden tot optimisme maar we zijn er nog lang niet.

    Like

Leave a Reply

