De omroep

Persbericht:

Omroepen als creatieve ondernemers

Nederland krijgt vanaf 2008 een ondernemende publieke omroep die alert inspeelt op het veranderende mediagebruik van kijkers en luisteraars in de 21e eeuw. De organisatie wordt aangestuurd door de Raad van Bestuur die zowel geld als zendtijd verdeelt. De omroepverenigingen profileren zich met opinixc3xabrende programma’s. Hiervoor krijgen ze een vast budget (50% van het huidige eigen budget) en een uitzendgarantie. Omroepen kunnen ook programma’s over cultuur en educatie maken maar daarbij gaan ze om opdrachten van de Raad van Bestuur concurreren, onderling xc3xa9n met externe producenten. Nieuw is ook dat ze straks eigen inkomsten kunnen verwerven met commercixc3xable activiteiten. Het kabinet daagt hiermee omroepen uit tot creatief ondernemerschap en stimuleert ook een optimale prijs/kwaliteitsverhouding. Dat staat in ‘Met het oog op morgen…..’, de visie op de publieke omroep vanaf 2008 die staatssecretaris Medy van der Laan vandaag namens het kabinet heeft gepresenteerd.

Wat vind jij eigenlijk belangrijk?
Tja, zoveel…
Vind je cultuur eigenlijk belangrijk?
Ja, natuurlijk vind ik cultuur belangrijk!
Maar wat voor cultuur vind je dan belangrijk?
Tja, ik zie cultuur heel breed…
Vind je bijvoorbeeld dat de overheid cultuur moet sponsoren?
Dan wordt het toch al snel zo belerend, zo van: wij zullen jullie wel eens laten zien wat Cultuur is. En dat moet iedereen toch voor zichzelf uitmaken. Ik vind dat de burger mondig genoeg is om zelf uit te maken wat hij mooi vind.
Is cultuur voor jou dan hetzelfde al ‘mooi zijn’.
Het gaat er niet om wat ik vind, het gaat erom wat de burger vindt. En als de burger liever een live soap ziet dan een zwaar drama, waarom zou de overheid dan dat drama moeten financieren met het belastinggeld van diezelfde burger. Kijk, Nederland wordt gewoon steeds democratischer. Vroeger had je de politieke democratie, nu komt daar de economische democratie bij. De markt is eigenlijk een permanente verkiezing; jij biedt wat aan en ik bied wat aan, en de markt beslist welk product het meest waardevol is. En cultuur is ook een product. Net als zorg en onderwijs. Wie voor de laagste prijs een redelijk product kan leveren, wint.
Maar dat leidt toch tot vervlakking en eenheidsworst?!
Jij onderschat de burger! Jij zit in je ivoren toren en kijkt neer op de burger en de keuzes die hij maakt. Ik zou haast gaan denken dat je tegen democratie bent! Vroeger legde de elite het volk op wat cultuur was. Die tijd is gelukkig voorbij. Nu bepaalt de burger wat cultuur is en ik zie niet wat daarmee mis is.
O…

One thought on “De omroep

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s