Veldonderzoek

Nederlanders zijn te dik. Ik lees het geregeld en ook de televisie bericht er regelmatig over. Wanneer ik een steekproef van 1 neem, mijzelf, is de uitkomst dat de tendens weliswaar ongunstig is, maar de situatie nog niet alarmerend. Ik heb dat kunnen vaststellen aan de hand van een uitnodiging die ik ontving deel te nemen aan een onderzoek van het UMCG. In de bijgeleverde lengte-gewicht index kom ik terecht in vak 2, waarmee ik niet voldoe aan de toelatingseis voor het onderzoek: uitkomen in vak 1. Om in vak 1 terecht te komen moet ik nog een kilo of vijf zwaarder worden. En dat terwijl ik mijzelf nu al begin te zien als een klein dik mannetje.

Gisteren was het ook heel mooi weer en dus een mooie gelegenheid de steekproef uit te breiden. Op naar , wat ook hel leuk was voor M, die haar nieuw verworven zwemkunde nodig eens moest laten zien.
Het invullen van de waarden voor het exact bepalen van de lengte-gewicht index bleek helemaal niet nodig. Ook een louter visuele inventarisatie was afdoende om de verontrustende mediaberichten te bevestigen: Nederlanders zijn in meerderheid te dik.

One thought on “Veldonderzoek

Leave a Reply

