De stramheid van de pink

Ik zit op de bank en lees en boek. Ik houd het boek onderaan, met xc3xa9xc3xa9n hand, mijn linkerhand vast. Duim en wijsvinger bevinden zich aan mijn kant van het boek, de overige drie vingers aan de kaftzijde. Mijn pink steekt parmantig omhoog en doorkruist daardoor de onderste twee regels van de rechterpagina. Wanneer mijn blik daar is aangekomen, wil ik mijn pink buigen om het lezen doorgang te verlenen. Dat lukt niet.

Wat blijkt?

De pink van mijn linkerhand wil zich alleen buigen als zijn buurman, de ringvinger, mee buigt. Ik leg Joe Speedboot terzijde. Met mijn rechterhand houd ik de drie middelste vingers van de linker vast en probeer mijn pink te krommen. De ringvinger probeert aan mijn greep te ontkomen om het buigen van de pink mogelijk te maken. Uit alle macht probeer ik mijn hand te ontspannen en tegelijkertijd de pink voorover te laten knikken. Geen vinger verroert zich.

En rechts?

De rechterpink is wel wat zelfstandiger, maar ook aan mijn rechter hand laat de kleinste vinger zich met tegenzin separaat bewegen.

4 thoughts on “De stramheid van de pink

  1. Lijkt me wel verstandig om daar even een foto van te laten maken. Zo’n kijkoperatie stelt niet zo veel voor (zegt zij die nog niet eens naar de tandarts durft), heb ik van horen zeggen. En als het nodig is, zal het beter zijn… straks ben je nog veel verder van huis.

    Like

  2. Ik heb hier even zitten testen, maar helaas, mijn pinken zijn minstens even onzelfstandig als de jouwe. Ik zal ze eens bestraffend toespreken gedurende de dag. 8)

    Like

  3. Ik heb hetzelfde, ook net even uitgetest, maar het was me al eerder opgevallen. Misschien heb ik het iets minder extreem dan jij, ik kan mijn pink wel een beetje buigen, maar dat komt misschien door mijn piano-verleden?

    Like

Leave a Reply

