Met twee maten meten

In de vijfde alinea van het artikel op pagina 41 van de krant van zaterdag 11 juni, onder de kop U kent deze man, lees ik:

De Amerikanen geven zelf toe dat zij de ondervraging van vermeende terroristen uitbesteden aan regimes die marteling toepassen.

Een Canadees van Syrische afkomst wordt tijdens een tussenlanding op JFK Airport, New York, aangehouden en, na tien dagen vastgehouden te zijn, naar Syrixc3xab gedeporteerd. Tien maanden later wordt hij vrijgelaten, onder druk van de publieke aandacht die zijn arrestatie vooral in Canada heeft gekregen. Hij heeft dan bekend dat hij tot terrorist is opgeleid in een Al-Qaidakamp in Afghanistan. Dat hij die bekentenis heeft gedaan na gemarteld te zijn wordt door Syrixc3xab ontkend.

Het schijnt zo te zijn dat ook Canada betrokken is bij het uitbesteden van verdachten aan landen die doortastender ondervragingstechnieken gebruiken dat in het westen acceptabel wordt gevonden. Welke landen nog meer?

Onbegrijpelijk toch, dat de verhalen over democratie en mensenrechten die het Westen zo graag vertelt, in andere delen van de wereld vaak zoveel weerstand oproepen.

2 thoughts on “Met twee maten meten

  1. Oeh, lekker! Vind vooral die meloenen zoals op jouw foto (zijn dat nou Galiameloenen? Ik weet het nooit…) lekker. Maar fruit gaat er bij mij altijd wel in in de pauze, liefst veel verschillende soortenšŸ™‚ Eet smakelijk alvast!

    Like

  2. Goed dat je er aandacht aan besteed! Ik was al zo verbaast dat hier zo weinig over gemeld word in het nieuws. Het is toch afschuwelijk! Het bewijst maar weer eens in wat voor een k** wereld we leven. Ik kan er somber van worden……Ik weet echter dat er ook andere stromingen en meningen zijn, ik probeer me te concentreren op waarheid en tolerantie, al is het maar in mijn eigen omgeving.

    Like

Leave a Reply

