WWW zegt het, dus…

Gisteravond zag ik, op voorstel van, en met V, de film The Sixth Sense. Hoofdpersoon is een jongetje van een jaar of 11 dat dode mensen, geesten kan zien. Om die reden melden doden zich ook bij hem, en dan vooral die doden die nog iets ‘te doen’ hebben. Vaak zijn dat doden die op onnatuurlijke wijze om het leven gekomen zijn. Ze jagen het jongetje angst aan met hun nadrukkelijk om aandacht vragen.

Na afloop vroeg ik V wat zij vindt van het fenomeen ‘geest’. Ze wist wel zeker dat die bestaan, zei ze. Op internet kon ze immers zo wel 20 sites aanwijzen waar je dat kunt lezen. Onder andere worden daar experimenten met zogenaamde bandstemmen beschreven. Dus dat geesten bestaan en zich bovendien manifesteren staat wel vast.

Ik denk dat geesten voortspruiten uit de menselijke fantasie, maar belangrijker vond ik het met haar even door te praten over internet als bron van informatie.

Het mooie van internet is inderdaad dat iedereen zijn ideexc3xabn er zomaar kwijt kan. Mensen met vergelijkbare opvattingen verzamelen zich en hebben al snel de neiging minder naar andersdenkenden te luisteren dan naar degenen die hun eigen idee zo fijn reflecteren. (zelfs hier bij web-log hebben de loggers eerder de neiging elkaar te bevestigen dan om kritisch te zijn, valt mij wel eens op) Zo zijn cirkels ontstaan waarbinnen een bepaalde kijk op een onderwerp als vanzelfsprekend als dxc3xa9 kijk op dat onderwerp wordt aanvaard. En een meisje van veertien kan gemakkelijk in zo’n cirkel van waarheid terechtkomen, doordat zij nog het overzicht mist dat nodig is om die bepaalde waarheid op waarde te schatten.

V wilde daar best even naar luisteren, maar dat geesten bestaan, daar bleef ze bij.

10 thoughts on “WWW zegt het, dus…

  1. ‘t Is toch zeker geen frustratie. ‘t Is mijn sarcasme ten opzichte van het angstbeeld, door de ‘nee-campagne’ gevoed, als zou Nederland verdwijnen in een naar macht strevend supereuropa, dat er nu in ieder geval niet gaat komen, gelukkig…

    Like

  2. Voordat ik gefrustreerd raak in het webloggen moet er wel heel veel gebeuren (al pleegt men soms anders te denken, maar dat komt door mijn voorliefde voor mierenneukdiscussies). Anyway, wat angstbeelden uit campagnes betreft… “ooit iets van de ja-campagne gezien?” vroeg zij naar de bekende weg😉

    Like

  3. Ik denk ook dat geesten bestaan… heb er overigens nooit iets over gelezen op internet. Maar het is met kinderen en internet wel erg oppassen, ik zag vandaag het Jeugdjournaal waarin werd verteld hoe de chatbox van de website van dat zelfde Jeugdjournaal was gesloten omdat er enge volwassenen waren gesignaleerd met sekspraatjes en er ook al iemand in elkaar was geslagen na een afspraakje met iemand die ze via die chat had ontmoet… en dan denk je als je kind op de site van het Jeugdjournaal zit, dat dat goed is voor zijn algemene ontwikkeling, juich je het toe (en het zou goed moeten zijn als er werd gechat over het nieuws enzo). Probleem is dat veel ouders minder goed hun weg weten te vinden op het internet dan hun kinderen…

    Like

  4. Het is een proces, dat accepteren dat je als ouder niet alles meer voor je kind bent, en dat hij/zij niet meer alles van je aanneemt en overal een eigen mening over heeft. Maar het went, al is het moeilijk. Omdat je als ouder nou eenmaal een bepaald beeld hebt van hoe je wil of vind dat je kind moet zijn. En daar voldoen ze op een gegeven moment (gelukkig) niet meer aan. Ik vind het belangrijk me te realiseren dat mijn kind mij teleur mag stellen, hij is er tenslotte niet om mij te behagen.

    Like

Leave a Reply

