De nieuwe arts

Met de nieuwe Arbo-dienst kwam de nieuwe bedrijfsarts. Dat is even wennen,vooral voor de bezoekers van zijn spreekuur.

Het uitgangspunt is dan ook anders. Werd er voorheen vooral gepraat over het ziek zijn, nu wordt er vooral gepraat over niet alleen het beter worden, maar ook over welk deel van je werk je ondertussen wel kunt doen. Eens lekker uitzieken is er niet meer bij.
Ook is een conflict plots geen reden meer voor ziekmelden; een conflict los je immers niet op door er vandaan te lopen. Terug dus naar de plaats des onheils en uitpraten die ruzie.

Een paar maal was de uitkomst van het gesprek zelfs: geen reden voor verzuim, kan morgen weer aan het werk. Toch lijkt het mij een aardige man, zij het wat kordater dan waaraan wij gewend zijn.

4 thoughts on “De nieuwe arts

  1. Nog nooit bij een arbo-arts geweest… hopelijk hoef ik er ook nooit te komen, maar dat gaat vast nog wel eens gebeuren in mijn hopelijk nog een jaar of veertig, misschien zelfs wel langer, maar liefst toch zeker niet korter durende werkzame leven. Ook bij de gewone huisdokter ben ik al jaren niet meer geweest, maar daar gaat volgende week waarschijnlijk – helaas – verandering in komen… Maar het is toch wel belangrijk dat zo’n bedrijfsarts een fijn iemand is.

    Like

  2. net als ik laatst ondervond: als ik bij mijn dochter op zwemles ben, ben ik dus niet ziek genoeg om niet te werken. Ik snap best dat er strenger gekeken moet worden naar ziekmeldingen, zodat het niet een gemakkelijk minivvakantietje wordt, maar ze moeten wel een beetje toegeeflijk blijven lijkt mij.

    Like

Leave a Reply

