Het schoot mij weer te binnen!

Ik hoorde een nieuwsbericht dat ging over de ontwikkeling van het aantal moorden dat in Nederland per jaar gepleegd wordt. En ik merkte dat mijn vermeende nuchterheid in deze zich door mijn mediaconsumptie toch enigszins in de luren heeft laten leggen.

Wat blijkt?

In de periode 1996 tot en met 2004 is het absoluut aantal moorden per jaar in Nederland gepleegd iets teruggelopen, van 211 naar 202. Nu zegt dat niet alles, het aantal fluctueert namelijk nogal. Zo waren er in 1998 ‘slechts’ 176 moorden te betreuren. Meer betekenis heeft het gemiddelde aantal per 100.000 inwoners: dat daalde van 1,4 in 1996 naar 1,2 in 2004.
Bovengenoemd nieuwsbericht meldde ook nog, inspelend op de actualiteit!, dat het aantal familiedrama’s zoals die waarvan we de afgelopen twee weken hebben mogen horen (vader doodt vrouw en kinderen en in de helft van de gevallen ook zichzelf) in de onderzochte periode niet is toegenomen.

Zo realiseerde ik me eens te meer wat media-aandacht vermag. Aandacht voor bepaalde gebeurtenissen, de reporter ter plaatse, gesprekjes met buurtgenoten die niets inhoudelijks weten te melden, de deskundige in de studio, de eerste schooldag na de ramp, de stille tocht een aantal dagen later en tenslotte de terugblik met studiogesprek, dit alles gelardeerd met beelden van de woning waar het drama zich heeft afgespeeld en de wassende hoeveelheid teddyberen tegen het tuinhek, al die aandacht brengt de gebeurtenis zo nadrukkelijk onder de aandacht dat mijn perceptie van de werkelijkheid er door gekleurd raakt. Je zou toch eigenlijk verwachten dat er tegenwoordig veel meer gemoord wordt, vooral in familieverband, dan pakweg tien jaar geleden.
En daarbij ligt er om de haverklap weer iemand onder een bebloed laken in het journaal.

Al doende ontstaat een sfeer van bedreigde veiligheid, waarop de meer opportunistische volksvertegenwoordigers best in willen spelen door ons een oor aan te naaien in de vorm van maatregelen waarvan we anders toch helemaal niet zulke voorstanders zouden zijn.

Gelukkig zijn er nog de nuchtere cijferaars van het CBS, die de waan van de dag wat kunnen temperen met de harde feiten.
(zoek: moord)

10 thoughts on “Het schoot mij weer te binnen!

  1. En dan heb je het nog niet eens over het aantal sigaretten dat op zo’n dag gedraaid worden door de gemiddelde bouwvakker! Maar je bent dus nog steeds ziek… beterschap dan he, en hopelijk heb je in het weekend meer geluk met Balkonia!

    Like

  2. Grappig.
    We hebben enige synchroniteit. Ik ben het kwakkelen net te boven aan het komen en ook voor mijn huis hebben de bouwvakkers een stellage gebouwd. Alleen draaien de bouwvakkers die in deze stallage thuishoren wel erg veel sigaretten want ik heb ze al een week niet gezien. Zeker lentevrij.

    Like

  3. Eigenlijk toch precies het systeem dat maakt dat alle vrouwen maatje 36 en 65 kilo willen wezen? Gevaarlijk iets wel, je eigen perceptie – om die gezond te houden zou je geen TV of radio moeten volgen….(in elk geval niet van die sensatiejournalistiek die overigens ook op Nederland 1, 2 en 3 gebezigd wordt) maar dan word je ook weer gekleurd door andere invloeden…Kunnen we niet een standaard hersenspoelsessie regelen voor iedereen? Geeft je in elk geval wel een uniforme perceptie….mmmm….food for thought….

    Like

  4. zo zat ik eind jaren 80 in een cafe waar een gek met pistool binnenstapte en lukraak begon te schieten. 1 dode & 1 mini-berichtje op pagina 3 van een gratis huis-aan-huiskrant. het is niks nieuws, alleen de overmatige aandacht ervoor is nieuw. niks mis met aandacht, wel met de overdaad aan, die mensen het gevoel geeft dat geweld groter groeit en hun angsten aanwakkert. never fear, never fall into the trap of fear zei mijn geliefde mij toen ik hem de dag erna verhaalde over het schiet-incident. hij had gelijk.

    Like

  5. Het zelfde geldt naar mijn mening voor de dreiging van terrorisme. Het lijkt me propaganda van de overheid om verregaande maatregelen hier tegen te treffen ten koste van onze privacy, alles voornamelijk gebaseerd op angst. In de film [bebouwing foor columbine[/b] wordt heel duidelijk hoe de Amerikaanse regering zich schuldig maakt aan angstpropaganda.

    Like

  6. Ik sluit mij aan bij iedereen die hier wat heeft geschreven. Zo vraag ik me wel eens af hoe het zit met de uitspraak “je kunt tegenwoordig niet eens meer ‘s nachts alleen over straat”. Kon je dat vroeger wel? Ik weet het niet, ik was er vroeger nog niet. Mijn moeder ging in de jaren zestig/zeventig liftend op vakantie en dat was helemaal niet eng, zo zei ze. Maar no way dat ze mij tegenwoordig wil zien liften!

    Like

  7. Tja, eigenlijk kan ik hier ook niets meer aan toevoegen. Toch gek dat iedereen dan veel angstiger is he tegenwoordig? Mensen nemen ook maar alles aan wat ze verteld wordt.
    En de publieke omroep doet er inderdaad net zo hard aan mee, aan al die hypes. Tegenwoordig kijk ik vaak liever naar het RTL4 nieuws dan naar het journaal…

    Like

Leave a Reply

