Het Plan

De trein van 6.17 uur uit Groningen, aankomst Leiden om 9.02 uur, Deo volente. Koffie drinken op het station. Acht Minuten lopen, aanmelden, tentamen maken en fluitend de terugreis aanvaarden.

Wat mij in een geval als dit dwars zit, is dat ik gevoelsmatig te weinig controle heb over het al of niet tijdig arriveren. Ik moet vooruitlopen op omstandigheden die ik niet ken, beslissingen nemen op gronden waarop ik geen invloed heb. Zal de trein vertraging hebben? Staan er gewoonlijk files op mijn route? Het is minder het risico te laat te komen, en meer het gevoel dat ik niet de juiste beslissing kan nemen. Wanneer ik morgen in de trein zit, zal ik er gerust op zijn. Dan gaan de dingen verder zoals ze gaan en kan ik mij aan de omstandigheden overgeven. Maar daarvoor blijf ik het idee houden: kan ik niet beter…

Ik neem dus xc3xa9xc3xa9n trein vroeger, die bovendien minder tijd nodig heeft om de 243 km. te overbruggen. Dat geeft mij zo’n 45 minuten speling en dat moet voldoende zijn. En het gevoel dat ik in voldoende mate heb geprobeerd onheil voor te zijn.

4 thoughts on “Het Plan

  1. Ik weet het wel. Heb me er ook al sinds de verkiezingen over verwonderd. D66 doet aan valse democratie, democratische schijn. En dat districtenstelsel is helemaal debiel. De verkiezingen in de VS in 2000 wezen dat wel uit.

    Like

Leave a Reply

