Harry Gruyaert

Twee kenmerken maken een foto voor mij extra bijzonder: compositie en kleur. Ik was dan ook op slag nieuwsgierig toen ik een foto van Harry Gruyaert zag op de voorpagina van het Boekenkatern van de nrc van 1 april. Een bijna abstract straatbeeld van een verlaten kruispunt in een zo te zien vergeten buurt van een Vlaamse stad. Uit het boek ‘Made in Belgium’, met een bijschrift van Hugo Claus:

De wegwijzers wijzenNaar de oorlog,Een donkerte waar ooit zonnewijzersStonden. Wij wonen er somsIn een voorlopig verleden.

Ik ging op zoek naar meer werk van deze mij onbekende fotograaf.

Hij blijkt aangesloten bij het foto-agentschap Magnum.
Op de website van een chinees of Japanner, voor mij leesbare tekst ontbreekt vrijwel geheel, vond ik een ruime collectie van zijn werk. Foto’s gemaakt in een heel andere, want Arabische wereld, en toch herkenbaar aan de hoge mate van abstractie en de hier welhaast overweldigende kleuren.
Bijzonder is dat de foto’s, hoewel ze zich laten bekijken als abstracten, toch ook een verhaal vertellen.

9 thoughts on “Harry Gruyaert

  1. Ja, heerlijk he! En het droogt ook minder snel uit… Mijn ouders deden het nog tot een jaar of twee geleden, de bakker liet altijd speciaal voor hen een brood ongesneden, want wij waren de enige afnemers van ongesneden brood. Jammer dat zulke ‘ouderwetsheden’ verloren gaan. Maar ik kook nog steeds mijn eigen pudding, dat wel🙂

    Like

  2. Geweldige fotograaf inderdaad. Ik dacht eerst dat de foto die je op je log hebt staan een schilderij was.
    Erg mooi weblog heb je trouwens. Veel leuke dingen ontdekt.

    Like

Leave a Reply

