We gaan naar Rome toe…

Het sterven van de paus heeft iets zichtbaar gemaakt waarvan ik niet wist dat het (nog) bestond. Wat voor mij een kerkelijke hoogwaardigheidsbekleder van onversneden conservatieve snit was, blijkt voor miljoenen mensen een baken in hun leven geweest te zijn.
Natuurlijk, er waren er ook die het overlijden zagen als een evenement dat niet gemist mag worden; mensen die naar het Sint Pieter plein trokken ‘om er te zijn’ op het moment dat hij zou sterven. Maar er waren er veel meer die dag en nacht waakten en baden. En wat zich in de afgelopen dagen heeft voorgedaan is haast een volksverhuizing te noemen. Vier miljoen mensen zijn naar Rome getrokken om de paus nog eenmaal te kunnen zien. Ze staan tien, veertien, achttien uur in de rij om in xc3xa9xc3xa9n minuut langs de baar geloodst te worden. Zij hebben een vader verloren, zeggen zij, iemand die hen de weg wees, die een baken was.

Ik kan mij daar niets bij voorstellen. Ik probeer er iets van te begrijpen, maar ik kom niet verder dan verbazing, verbijstering soms en verbluft zijn . Zoals bij het horen van de Napoletaanse vrouw, die vol overtuiging vertelt dat al het onrecht in de wereld nu zal eindigen, want Johannes Paulus II zal nu met Jezus gaan praten en hem vertellen waar hem de schoen wringt op aarde. En Jezus zal dan natuurlijk onverwijld ingrijpen en alles recht zetten…

Even later probeer ik mij dan nog voor te stellen waaruit zo’n ingrijpen dan zou moeten bestaan, en bedenk dat dat nog wel eens heel verrassend uit zou kunnen pakken.

4 thoughts on “We gaan naar Rome toe…

  1. Wordt Wilders dan eindelijk aangepakt?😉

    Nee, ik kan me er best wat bij voorstellen, hoewel ik toch wel nuchter ben. Maar wel afkomstig uit een katholiek milieu, en hoewel zelf niet echt meer praktiserend, zie ik van dichtbij wel hoeveel mensen er steun hebben aan het geloof en ook aan de Paus. En dan zijn Tukkers nog behoorlijk nuchter, zeker in vergelijking met zuidelijker mensen, zoals Italianen. En ook Polen… die zich eindelijk serieus genomen voelden toen er iemand uit hun land zo’n belangrijke functie kreeg. En dat in de Koude Oorlog. Nergens zijn in korte tijd zo veel kerken gekomen als in Polen.

    Like

  2. Tja Deadalus, dit heet massahysterie. Dit heeft de in christelijke geschiedenis al heel wat (ellende) veroorzaakt. En dat komt omdat iedereen denkt dat Jezus na een praatje met een dode paus alles wel op zal lossen. Leren doen die katholieken het nooit. Echt nooit. We hobbelen gewoon weer verder. Mijn verbazing (en ergernis) is ook niet gering.

    Like

  3. Aan de onderkoelde reactie van Nederland te zien, zijn wij zo’n beetje het enige land dat ook massaal op die wijze naar delosgebarsten emotionele toestanden kijken in Italixc3xab. Het lijkt wel of de rest van de wereld zich compleet laat gaan. Bijzonder om te zien, is het in ieder geval wel.

    Like

Leave a Reply

