Un long Dimanche de Fianxc3xa7ailles

Het was een hel. Het was in zo hevige mate een hel, dat velen probeerden eraan te ontkomen door zichzelf te verwonden. De militaire leiding antwoordde hierop met de doodstraf.

Het eerste kwartier van de film bevinden we ons in de loopgraven van de eerste wereldoorlog. Vijf mannen zijn ter dood veroordeeld wegens het opzettelijk oplopen van een verwonding. Zij worden het niemandsland tussen de Duitse en Franse linies in gestuurd. xc3x89xc3xa9n van hen, de jongste, is Manech, de verloofde van Mathilde. Wie tussen de linies verzeild raakt zonder de mogelijkheid terug te keren, is kansloos. Maar Mathilde weet dat haar Manech nog leeft en gaat op zoek naar het ware verhaal van die executie, naar hem.

Dat de hel daar voor een paar jaar haar tenten had opgeslagen wist ik. Toch is een blik in de waanzin die oorlog is altijd weer een schokkende ervaring, zeker wanneer zoals in dit geval getracht is de werkelijke ervaring te benaderen. Het eerste kwartier van de film speelt zich af in deze wereld van modder, troosteloosheid, waanzin en dood. En ook in de rest van de film keren we hier steeds terug, om telkens een andere versie van de laatste uren van het vijftal te zien. Ik las ergens dat het wel wat minder had gekund met die scxc3xa8nes op het slagveld: dat wordt immers saai, na een tijdje. Een mening die getuigt van een verwend leven en haast even wreed als de oorlog zelf, naar mijn idee.

Kom vanavond met verhalenhoe de oorlog is verdwenen,en herhaal ze honderd malen:alle malen zal ik wenen.

De hele film is een visueel genot; ieder beeld is met aandacht gecomponeerd. In de oorlogsscxc3xa8nes valt dat minder op, door de brute inhoud van wat je ziet. Buiten de oorlog is de wereld van een soms verpletterende schoonheid. Dat kun je zien als gratuite mooifilmerij, maar ook als een lyrische verbeelding van het leven en de wereld waar geen oorlog is.

Hier en daar kreeg ik de indruk dat het geld dat nu eenmaal beschikbaar was, na het succes van Le Fabuleux Destin d’Amxc3xa9lie Poulain, maar met moeite allemaal uitgegeven kon worden. De ruime shots van Parijs xc3 la 1917 zijn prachtig en zullen ook wel wat gekost hebben. Sommige vliegende camerastandpunten doen wat overdadig aan.
Het leven van Mathilde, een wees toch, heeft steeds iets van een idylle, ondanks het feit dat zij haar geliefde heeft verloren. Mathildes niet aflatende zoektocht naar Manech laat ons kennismaken met de overlevenden, de vrouwen. De film dreigt hier even uiteen te vallen in een aaneenrijging van kleine, mooie scxc3xa8nes, waarvan de rode draad niet gemakkelijk is vast te houden. Uiteindelijk vallen genoeg stukken op hun plaats om er een geheel van te maken. Om alles en iedereen thuis te brengen zal ik de film echt nog eens moeten zien.

2 thoughts on “Un long Dimanche de Fianxc3xa7ailles

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s