Afscheid en een nieuw begin

Het wordt een bijzondere week op de zaak.

Vrijdag pakten wij de hele afdeling in, opdat de verhuizers maandag alles makkelijk en snel naar de nieuwe locatie kunnen brengen. Vrijdag fietste ik dan ook voor het laatst langs het kanaal, langs de witte molen, langs de schapen en de drie paarden, twee wit gevlekt en een zwart. De paar fietsers in tegenovergestelde richting, die ik overigens lang niet allemaal iedere dag tegenkwam, zal ik niet meer, met of zonder groet, dat verschilde per persoon, tegenkomen.

Ook mijn lunchwandeling zal nooit meer hetzelfde zijn. Ik vind het aangenaam even de wind te laten waaien door de gedachten die in zo’n kantoor gemakkelijk wat stoffig kunnen raken. En een wijde blik verruimt immers het denken.

Maar hoe ruim kan de blik nog zijn wanneer hij overal bebouwing in jaren 70 stijl ontmoet? Maar wacht, het nieuwe kantoor ligt vrijwel aan het kanaal, dat met zijn als woning ingerichte aken, die in dit seizoen zo’n ouderwetse houtkachelgeur verspreiden, toch een wat Noord Franse indruk wekt. Niet te somber zijn, dus, over de geestverruimende wandeling.

De week wordt ook bijzonder door de situatie waarin wij terecht gaan komen. In onze nieuw ingerichte kamers zijn nog geen computers geplaatst. Vrijwel de gehele afdeling automatisering is namelijk uitgevallen, juist nu allerlei ict vernieuwingen hen zo onmisbaar maken. Is er misschien een te zware wissel op hen getrokken?
Kijk, dat is pas leuk. Wat moet een modern kantoor immers zonder computers beginnen?! We zullen daarom alle tijd hebben om alles weer uit de dozen te halen en een plaats te geven in de nieuwe kasten en op onze nieuwe stoelen achter onze nieuwe bureaus te kijken of alles naar wens in ingericht, onderwijl de opbellers uitleggend dat het helaas niet mogelijk is om…

En voor het indringende gesprek met het nieuwe hoofd hebben we ook tijd zat. Zijn leidinggeven door af te wachten blijkt de afgelopen weken de nodige weerstand te hebben gewekt. Sommigen van ons zit het tot hier (tot waar? oh, daar helemaal!) en daar moeten we het dus maar eens over gaan hebben…

6 thoughts on “Afscheid en een nieuw begin

  1. Je hebt er een goede kijk op. Ben het wel met je eens, heb me ook erg afgevraagd waarvoor nou die stilte diende. Het was in heel Europa, toch? Misschien voor Europese eenheid, Europa is best belangrijk toch😉

    Like

  2. Heeeeej, welk kanaal mag dat wel wezen? Is dat wel een leuke baan, op zo’n stoffig kantoor achter de pc? Dan zou ik expres erg lang erover doen om de computers neer te zetten en de zooi in de kasten😉

    Like

  3. ‘t Is toch een leuke baan en niet zo stoffig ook. En belangrijk daarbij is natuurlijk met welke mensen je moet samenwerken. Ook dat verandert, dus wie weet schrijf ik over 6 maanden dat ik ander werk zoek.
    Eerlijk gezegd zie ik helemaal niet op tegen de computerloze dagen die voor mij liggen, zoals sommige anderen doen. Ik hou wel van een beetje chaos…

    Like

Leave a Reply

