~}!…pk~{ (of: hoe ik chagrijnig werd)

Er staat hier een nieuwe computer, al een paar weken. Nou ja, nieuw voor mij. De vrouw van een collega is docent op…doet er ook niet toe, het gaat erom dat er wat geheugen bijgeplaatst moet worden.

Dat is makkelijk. Voor 25 euro koop je 128 mb, bij NorroD bijvoorbeeld, die plaats in het juiste slot en klaar is Kees.

Maar niet vandaag.

Het nieuwe geheugen en het moederbord passen niet zo goed bij elkaar. Dat betekent: geen 128 mb maar 64 mb erbij. Ik kreeg mijn geld terug.
Het nieuwe geheugen moet dus ouder nieuw geheugen zijn. Dat is zeldzaam aan het worden en daardoor is het meer dan twee keer zo duur. Of je moet het via via op de kop tikken, natuurlijk. De vraag is, dacht ik later, of slechts half benut nieuw nieuw geheugen dan toch niet voordeliger is dan oud nieuw geheugen.

Aan de overkant van de straat ontwaarde ik een splinternieuwe tweedehands computerzaak. Waar tweedehands is, is nieuw oud geheugen, dacht ik. Deze verkoper had niet veel fiducie in de verklaring die ik aan gene zijde had gekregen. Hij was dan wel geen echte techneut, zei hij, maar dat weerhield hem er niet van te menen dat het een kwestie van bios instellingen is nieuw geheugenkaartje en moederbord optimaal te laten samenwerken. Jammer genoeg was de winkel nog zo nieuw dat de werkplaats nog in aanbouw en dus onbemand was. Op een timmerman na, die de nog in elkaar te zetten stellingkasten met veel geraas liet omvallen. Dat hielp mij niet verder, natuurlijk.

Zo spendeerde ik bijna de hele middag aan weer zo’n computerklusje dat in no time geklaard had moeten zijn. Dan schieten mij zomaar allerlei onchristelijke uitdrukkingen te binnen, dan wordt ik toch tamelijk chagrijnig…

2 thoughts on “~}!…pk~{ (of: hoe ik chagrijnig werd)

Leave a Reply

