Brief (fragment)

(…)
Het is een mooi boekje, dat van Kertesz. Het bevat een aantal korte stukken met mooie titels als:
Onze absurde werkelijkheid, Bekentenissen over een burger (over Sxc3¡ndor Mxc3¡rai) en De verbannen taal. Met als gemeenschappelijk onderwerp de Oost-Europese dictaturen, hun taal, en hoe in die ver-totalitairde taal te leven. Hij maakt onder andere een vergelijking met de Orwelliaanse ‘Newspeak’, de totalitaire taal bij uitstek.
In mijn meer cultuurpessimistische buien denk ik dat ook wij, in onze open maatschappij, desondanks onderworpen zijn aan een sluipende vorm van ‘newspeak’. De massieve consumptie van de moderne media kan toch niet zonder invloed blijven, denk ik dan, en kleurt onze perceptie van de werkelijkheid in beslissende mate.

Op een ander moment zie ik een weiland met wat schapen en een bosrand in ochtendnevel, en dan wekt dat een (bedrieglijke?) indruk van onveranderlijkheid: hier zie ik de constante, dat wat door de tijd gelijk blijft. In ieder geval doet men daar niet aan taal, en dat scheelt.
(…)

6 thoughts on “Brief (fragment)

  1. Ja, diepgang wel hoor, maar ik lees momenteel toch zoveel voor mijn studie (moderne letterkunde, wat wil je :)) dat ik van mijn ‘vrijetijdsboeken’ toch liever iets vrolijker word🙂 Ik ga hem sowieso nog eens lezen hoor, maar denk dat ie nog een jaartje blijft liggen, tot ik klaar ben met mijn studie. Het boek heet trouwens ‘Kaddisj voor een ongeboren kind’ – ooit gelezen?

    Like

Leave a Reply

