Oud 'onrecht'

Woensdag speelde Feijenoord tegen Schalke ’04, en won.

Mijn opa werkte in de haven. Hij werkte tot zijn 65 verjaardag in de haven. Vanwege zijn pensionering kreeg hij een televisie. Een zwart/wit televisie. Wij hadden thuis nog geen televisie. De bezoeken aan opa en oma kregen daardoor beslist iets extra’s, al waren er destijds waarschijnlijk niet meer dan twee Nederlandstalige zenders te ontvangen en iets in het Duits.

Mijn opa was fan van Feijenoord. Iedere thuiswedstrijd ging hij naar de Kuip. Een seizoenkaart voor een staanplaats had hij. Aan het eind van de middag las Frits van Thurenhout alle uitslagen voor. Daarna aten wij witbrood met de door mijn oma gebraden sukadelappen. Dat heette draadjesvlees en werd gebraden in een heel pakje boter. Een gerecht dat ik daarna nooit meer heb gegeten. Atkins avant la lettre.

Mijn opa stierf op 67-jarige leeftijd, een klein jaar voordat zijn Feijenoord de Europacup won. Als eerste Nederlandse ploeg.

Ik vond dat mijn opa daarmee groot onrecht was aangedaan. Zijn halve leven had hij om de veertien dagen op de tribune gestaan en nu had hij het hoogtepunt niet mee mogen maken.

Inmiddels ben ik al lang tot de conclusie gekomen dat het woord ‘onrecht’ niet te pas komt in verband met zaken die het Lot betreffen. Maar het missen door mijn opa van die Europacup dat wringt nog steeds.

10 thoughts on “Oud 'onrecht'

  1. Precies, zulke dingen zijn misschien wel goed voor kinderen. Maar natuurlijk zie je je kind (of een kind in het algemeen) het liefst alleen maar gelukkig, blij en vrolijk…

    Like

  2. @Janneke: Zo verfomfaaid ze er direct na de ‘operatie’ uitzag, zo snel werd ze weer het levendige meisje dat ze is. En morgen weer naar school. Jammer genoeg geen schoolzwemmen, en dat kon ze nou net zo goed, ineens!

    Like

  3. Ik voel het precies zoals je beschrijft, afgelopen vrijdag is bij mijn zoontje de neusamandel geknipt en buisjes gezet maar t’is ook mijn gevoel dat kinderen nooit iets vervelends mag overkomen.

    Like

Leave a Reply

