Wanneer vertel ik het mijn collega's?

Wij gaan op de zaak heel plezierig met elkaar om, er is ook zeker een gevoel van betrokkenheid, maar van de meeste privxc3xa9-leven weet ik niet zoveel. En over de toestand van de respectievelijke relaties zeker niet.
Zelf heb ik ook niet de neiging hoogte en dieptepunten op het gebied van de liefde op mijn werk breed uit te meten. Maar nu ik al zo’n drie maanden ‘gescheiden’ ben, wordt het toch vreemd dat mijn collega’s dat niet weten.
Zo af en toe is er in een gesprek aanleiding iets te zeggen als: ja, dat deden W. en ik ook wel eens. Maar nu niet meer, denk ik dan meteen, en dan zeg ik dat eerste ook maar niet, omdat die wending op dat moment helemaal niet in het gesprek te pas lijkt te komen.

Donderdag kwam het moment dat mogelijkheid en wens elkaar toch een keer ontmoetten. Ik was samen met X. en iets in ons gesprekje gaf mij de gelegenheid te zeggen: W. en ik zijn ook uit elkaar, trouwens. (‘trouwens’; om de zaak op voorhand enigszins te relativeren; wie weet heeft de ander helemaal geen behoefte aan mijn ontboezeming? Of toch een ‘laffe’ toevoeging om mijn gevoel mee te maskeren?)
X. toonde zich meelevend en verbaasd, ook doordat zij aan mij niets van het zich afspelende onheil had gemerkt. Ik vertelde haar dat ik mij juist op mijn werk relatief goed voel en afleiding kan vinden. Thuis krijgen onzekerheid en somberheid meer kans, waardoor het studeren bijvoorbeeld nogal moeizaam gaat.

“Maar bij ons gaat het ook niet allemaal zo goed, hoor”, merkte ze nog redelijk monter op. Even later kon ze haar tranen niet meer bedwingen. En ik had toch niets aan haar gemerkt.

Wat is liefde toch ingewikkeld, als het niet simpelweg gelukkig is.

4 thoughts on “Wanneer vertel ik het mijn collega's?

Leave a Reply

