Onwennige dromen

De laatste tijd droom ik een soort dromen dat nieuw voor mij is.
Mijn dromen kenmerkten zich tot nu toe vooral door een geruststellende mate van absurditeit, onlogica en het ontbreken van eenheid van tijd en plaats. Alles en iedereen kon door elkaar lopen. Daardoor was het makkelijk droom en werkelijkheid te onderscheiden: in de werkelijkheid is (bijna) alles zoals het hoort, in de droom juist niet.

Mijn nieuwe soort dromen lijkt echter steeds meer op wat er in werkelijkheid gebeurt. (Nog een geluk dat het niet andersom is, dat zou ik waarschijnlijk niet trekken)
Het komt dan ook regelmatig voor dat ik mij in wakende toestand iets herinner en mij er pas in tweede instantie van bewust word dat het geen herinnering is aan een werkelijk beleefde gebeurtenis, maar een herinnering aan iets dat ik gedroomd heb. En soms moet ik er echt even over nadenken; was het nou echt, of gedroomd?

Zo had ik vandaag een heel realistische herinnering aan ‘zwaaien naar de overburen’. De duisternis was al ingevallen en een vrouw en een kind stonden als silhouetten tegen het licht dat achter hen al aan was. Zij zwaaiden, ik zwaaide terug en vroeg mij tegelijkertijd verbaasd af waarom zij zo enthousiast naar mij zwaaiden. Ik herinnerde mij vandaag dat zwaaien en dacht weer: waarom zwaaiden zij toch zo naar mij?, en pas daarna realiseerde ik mij dat er aan de overkant helemaal geen vrouw met kind woont.

Zo lijkt het af en toe even of droom en werkelijkheid elkaars plaats innemen. Een vreemd gevoel.

Heb jij ook wel eens zoiets?

2 thoughts on “Onwennige dromen

  1. Ik had dat laatst. Ik hoorde geschreeuw “Ayaan Hirsi Ali is dood” en toen werd ik wakker, deed de radio aan en toen hoorde ik “over enkele minuten vindt de persconferentie plaats”. Ik schrok enorm. Zo raar. Het nieuws sloeg ergens anders op, maar je schrikt wel.

    Like

Leave a Reply

