Branco zingt ook Slauerhoff

Vida triste*

Gedoemd om droevig te leven
Wordt ieder die te veel liefheeft;
Nog nooit hield mijn hart het tegen,
De liefde die groot verdriet geeft.

Weer zocht tevergeefs aan jouw borst
Mijn gemartelde hart zijn rust,
Dat wil troost voor brandende dorst
En wordt niet gelescht door lust.

En altijd lijden en boeten
Moet men voor iedere daad,
Tot de wellust der laatste zoete
Liefkoozing in dood vergaat.

Hoe lang men soms kan omhelzen,
Eens is weer de tijd vervloden;
Kan men dan nooit die helsche
Vervloekte passie dooden?
Ik weet het, liefde is zonde
En dus kreeg ik ook mijn straf:
Ik ben voor eeuwig gebonden
Aan iemand die nooit om mij gaf.

Wel heeft hij mij veel streelingen
En liefkoozingen gedaan,
Nooit kon hij mijn liefde bevredigen,
Dat kan zeker niet bestaan.

Ik weet wel, lijden en boeten
Moet men voor iedere daad,
Tot de wellust der laatste zoete
Liefkoozing in dood vergaat.

Hoe lang men soms kan omhelzen,
Eens is weer de tijd vervloden;
Kan men dan nooit die helsche
vervloekte passie dooden?

(J. Slauerhoff)

Condenado a viver triste
xc3x89 sina de quem muito ama.
Nunca tu, meu coraxc3xa7xc3xa3o, resististe
Ao amor que a dor inflama.

Mais uma vez meu torturado coraxc3xa7xc3xa3o
Buscou abrigo no teu peito, inutilmente;
Nxc3xa3o hxc3¡ quem lhe console a sede ardente
Nem ele se farta das delxc3xadcias da paixxc3xa3o.

E sempre, para qualquer acto,
Hxc3¡ que pagar com o sofrimento,
Atxc3xa9 que a doxc3xa7ura do xc3xbaltimo tacto
Acabe por morrer num lamento.

Por mais que os corpos se enlacem
Um dia tudo passa e sxc3xb3 fica a solidxc3xa3o.
Haverxc3¡ porventura alguxc3xa9m
que mate o fogo de txc3xa3o maldita paixxc3xa3o?
Eu sei que amar xc3xa9 pecado
Por isso tambxc3xa9m a mim o cxc3xa9u castigou
Fiquei pra vida amarrado
A quem sempre me enganou

Jamais o amor me faltou
Com ternuras e afagos
Mas libertar meus anseios,
Nunca de tal se lembrou.

E sempre, para qualquer acto,
Hxc3¡ que pagar com o sofrimento
Atxc3xa9 que a doxc3xa7ura do xc3xbaltimo tacto
Acabe por morrer num lamento.

Por mais que os corpos se enlacem,
Um dia tudo passa e sxc3xb3 fica a solidxc3xa3o.
Haverxc3¡ alguxc3xa9m capaz de matar
O fogo de txc3xa3o maldita paixxc3xa3o?

(Custodio Castello)

One thought on “Branco zingt ook Slauerhoff

Leave a Reply

