Barre tochten…

Zoals de meeste mensen, woon ik hier en werk ik daar. Om daar te komen stap ik hier op mijn fiets en rijd de stad uit. Langs het kanaal, de A28 ligt links, tot bij de witte molen. Dan rechts af over het water. In de zomer moet ik wel eens wachten; het bruggetje is dan open om plezierbootjes door te laten. Of Catharina, een stevige aak uit Coevorden). Nog een stukje door de Lappenvoorderpolder en dan het bos en ik ben daar. Het is dan ruim 35 minuten later.

Een mooi tochtje, meestal, al vind ik dat ik te vaak wind tegen heb. Nee, dat verbeeld ik mij niet. Ik ben op de golfjes (soms: de golven) in het kanaal gaan letten. Zij gaan meestal juist de andere kant op. En ‘s middags terug. Dan is de wind gedraaid.
Maar deze zomer was het anders. Wat heb ik vaak dat vervelende regenpak aan moeten trekken. Behalve tijdens de hittegolf van begin augustus natuurlijk, toen was ik namelijk op vakantie.

En de laatste dagen is het helemaal bar en boos. Wanneer je, zoals ik dus, meestal wind tegen hebt en het gaat zo’n beetje stormen en ook regenen, dan voel je je tussen een paar verwensingen door bijna een held, vechtend met de elementen. Eerlijk gezegd heb ik er niet altijd oog voor, maar er komen toch ook prachtige luchten voorbij waaien.

Over een paar weken gaat mijn afdeling verhuizen. Daarna zal ik van hier naar daar niet veel last meer hebben van het weer. Wat kan me tijdens een fietstochtje van 1 xc2xbc minuut nou nog gebeuren? Al weet je het met die klimaatverandering natuurlijk nooit.

Leave a Reply

